شورای نامزدان ریاست جمهوری افغانستان: غنی زورگویی می کند

© AP Photo / Massoud Hossainiشورای نامزدان ریاست جمهوری افغانستان: غنی زورگویی می کند
شورای نامزدان ریاست جمهوری افغانستان: غنی زورگویی می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شورای نامزدان ریاست‌جمهوری افغانستان، عزل و نصب‌های اخیر توسط رییس جمهور این کشور را غیر قانونی می دانند.
سخنگوی اشرف غنی: دولت موقت برخلاف قانون اساسی است - اسپوتنیک افغانستان
سخنگوی اشرف غنی: دولت موقت برخلاف قانون اساسی است

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، شورای نامزدان ریاست‌جمهوری افغانستان، در واکنش به عزل و نصب‌های اخیر در حکومت می‌گوید که رییس‌جمهور در این باره خلاف قانون عملی می‌کند.

شهاب حکیمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و عضو شورای نامزدان گفت:- "رییس‌جمهور پیشین حال می‌فهمد که حکومتش غیرقانونی است و دیگرهیچ راهی برایش نماینده؛ غیر از این‌که زورگویی بکند".

بربنیاد قانون اساسی، دورۀ کاری رییس‌جمهور غنی چهار روز پیش (اول جوزا) پایان یافت. اما ریاست‌جمهوری برمبنای فیصلۀ دادگاه عالی می‌گوید، که رییس‌جمهور تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری (ششم ماه میزان) به کارش ادامه می‌دهد.

شماری از اعضای شورای ملی نیز می‌گویند، که نباید نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری از امکانات و امتیازات حکومت به اهداف کمپاین استفاده کنند.

محمد علم ایزدیار معاون نخست مجلس سنا، بیان داشت:- "هرگونه اجراات باید به اهداف سیاسی نباشد. اجراات عادی و اداری دولت باشد به این اساس کاندیدان ریاست‌جمهوری یا سیاسیون که در این مورد ملاحظات خود را دارند انتقاد خود را دارند باید جدی باشند".

ذکیه سنگین، عضو مجلس نمایندگان نیز افزود:- "این بهتر بود که انتظار می‌کشید برای چند وقت تا همین رقبای انتخاباتی بالایش زده نمی‌شد برای این‌که این منفعت بسیار نزدیک دارد در انتخابات".

اما، ریاست‌جمهوری، عزل و نصب وزیران و دیگر مسئولان حکومتی را از صلاحیت‌های رییس‌جمهور و بربنیاد قانون می‌داند.
هارون چخانسوری، سخن‌گوی رییس‌جمهور گفت:- "رییس‌جمهور تا زمان انتخابات و آغاز کار رییس‌جمهور آینده، نمی‌شود که دست بر سر دست بنشیند و کارهای روزمره را انجام ندهد. ارایه خدمات برای مردم از جمله مسؤولیت‌های حکومت است که تا روز آخر کار کند".

یادآوری می کنیم، که اشرف غنی رییس جمهور افغانستان، در چند روز اخیر در حالی‌که دوران کاری‌اش بربنیاد قانون به پایان رسیده‌است، شماری از وزیران کابینه را برکنار و چهره‌های تازه را به‌جای آنان گماشته‌است.

آقای غنی، به تاریخ سوم ماه جوزا شهزاد گل آریوبی را از وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی برکنار و محمد فهیم هاشیمی را به‌جای او هم‌چون سرپرست و نامزدوزیر این وزارت معرفی کرد.

به تاریخ چهارم ماه جوزا، رییس‌جمهور حکمی دیگری را صادر کرد و عبدالتواب بالاکرزی را به‌جای نجیب‌الله خواجه عمری در وزارت تحصیلات عالی گماشت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала