خواب های مان چه حکایت میکنند

© Fotolia / 2mmediaخواب های مان چه حکایت میکنند
خواب های مان چه حکایت میکنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کلاوس ویلهیلم (Klaus Wilhelm) در نشریه Spektrum (جرمنی) مینویسد، خواب ها راجع به ما میتوانند چیزهای زیادتری، نسبت به آنچه که دانشمندان تا به حال پیشبینی میکردند، بگویند.

روانشناس کیلی بالکیلی (Kelly Bulkeley) میگوید:"به من راجع به 100 خواب خود معلومات دهید و من به شما میگویم که شما کی هستید". اگرچه این تا اندازه به خودستایی می ماند، اما او واقعاً هم چنین معجزه ها نشان داده میتواند! از اواسط سال های 1980 زن که محقق او را بنام بیورلی یاد میکند، همه روزه خواب های خود را نوشته میکرد. از آن  زمان نزد او 6000 یادداشت جمع گردید. روانشناس از آنها 940 یادداشت انتخاب کرد که در سال های 1986، 1996، 2006 و 2016 نوشته شده بودند و بر اساس آنها راجع به خصلت زن 26 نتیجه گیری: راجع به درجه حرارت بدون او، وضع احساستی، اعتقادات، مناسبات متقابل با اطرافیان، برخورد نسبت به پول، صحت، علاقمندی های فرهنگی و مذهبی، فرمولبندی نمود. روانشناس از اوریگونا به غرور گفت:«23 نتیجه گیری تائید شدند».

این تحقیق تیوریتیکی تیوری راجع به موجودیت رابطه قانونمند بین بیداری و خواب که از طرف روانشناس میخائیل شریدیل (Michael Schredl) از انستیتوت مرکزی صحت روانی در مانگیم طرح ریزی شده، فرمولبندی نموده است. ماهیت این تیوری از این قرار است: محتوای بسیاری خواب ها بطور مهم با علاقمندی ها، ترجیهات، مواظبت ها و مصروفیت های شخص در زندگی روزمره مربوط می باشند. شریدل توضیح میدهد:«این تزس در بین تعبیرکنندگان خواب ها به حد کافی ثابت شده محسوب میشود». بطور مثال، روانشناس تعیین کرد که خواب های مردم که اکثراً موسیقی میشنوند، خود موسیقی می نوازند یا آواز میخوانند، بیشتر حاوی موسیقی می باشند. و کسانی که روز آهنگ می سازند، راجع به آهنگ های نو خواب می بینند.

با یک دیدگاه: خواب ها — این چیزهای بیهوده نیست

1. تعبیر خواب ها را دانشمندان مدت زمان زیادی علم کاذب محسوب میکردند. اما مطابق معلومات نو خواب ها تا اندازه زیادی به علاتقمندی ها، تشویش ها، ترجیهات و پرابلم های شخص مربوط می باشند.

2. شاید، خواب ها با ما در پشت سرگذاشتن مشکلات زندگی و جلوگیری بهتر از احساسات اضافی و در نرمش شدت خاطرات کمک میکنند.

3. شخص، ضمن دادن معلومات به دیگران راجع به خواب های خود، با آنها رابطه احساسی ایجاد میکند، باعث بی علاقه گی میشود که به او در دیدن بسیاری چیزها به شکل نو کمک میکند.

حوادث روز قبل

در سال 2017 گروپ محققان تحت رهبری رافائیل والت (Raphael Vallat) از پوهنتون لیون در جریان یک هفته 40 نفر مرد و زن شرکت کننده در تحقیق راجع به خواب های شان به مجرد بیدارشدن می پرسیدند. بطور اوسط شرکت کنندگان راجع به شش خواب شان در شبانه روز معلومات میدادند. 83% خواب ها با تجارب شخصی اشخاص زیر تحقیق مربوط بودند. 49% این حودث منحصر به فرد در روز قبل و 26% — بطور اعظمی با حوادث که یک ماه قبل، 16% — بطور اعظمی با حوادث یک سال قبل و 18% بیش با حوادث که یک سال قبل رخ داده بودند، ارتباط داشتند.

مطابق نتائیج تحقیق موضوعاتی ایزابیل ارنولف (I-sabelle Arnulf) نیروفزیولوجست از ساربون پاریس، خواب ها میتوانند به آینده نیز مربوط باشند: بطور مثال، مردی که بنابر وظیفه خود اکثراً خدمتی میرفت، در هر خواب دهم محل را می دید که به آن به زودی میرفت.

نتائیج چنین تحقیقات بخش از سلسله کامل کشفیات می باشند که تحقیق کنندگان معاصر خواب ها را الهام می بخشند و به طرح تیوری های هرچه نوتر منجر میگردند.

سالیان زیادی تحقیقات طبی در عرصه خواب در قدم اول به خواب به مثابه پروسه نیروفزیولوژیکی وقف شده بودند. به خواب دیدن اهمیت درجه دوم داده میشد.

روانشناس مارک بلیگروف (Mark Blagrove) و تیم او از پوهنتون ساونسی انگلستان میتود علمی نیروفزیولوژیکی، بطور مثال، به مثابه گراف برقی مغز استفاده میکند، تا پاسخ به این سوال مهم پیدا کند که آیا دیدن خواب کدام وظیفه اجرا میکند؟ یا آن — فقط محصول جنبی خواب است؟ 20 شخص شرکت کننده در تحقیق در جریان ده روز یادداشت های دقیق روزمره راجع به کارها و مواظبت ها، هراس ها و نگرانی های شان پیش می بردند. بعد از این آنها شب را در لابراتوار خواب در کلاه متشکل از الکترودها بالای سر که فعالیت مغز آنها را تنظیم میکرد، سپری مینمودند. بعد از زمان معین آنها را بیدار می ساختند و می پرسیدند که آیا آنها کدام چیزی در خواب دیدند یا نه، اگر بلی، پس بطور مشخص چه بود. محققین بعداً محتوای خواب ها را با نوشتارها در کتابچه های یادداشت مقایسه میکردند.

چندی قبل میخائیل شریدل میتود را طراحی کرده که باید مردم را به تفکر راجع به خواب های شان متقاعد سازد. او، مانند بلیگوروف، متقاعد است:«ما میتوانیم بسیاری چیزها را در خواب بیاموزیم، به خاطری که ما در خواب حوادث را می بینیم که به مثابه واقعی تلقی میشوند». به عقیده او، آنها به «روان کلی شخص» مربوط می باشند.

روانشناس نایمان میگوید:«ما کار نیکو انجام میدهیم، اگر خواب را به ادراک عامه برگردانیم، به خاطریکه دیدن خواب ها به اساس بنیادی تفکر ما مربوط می باشد». او مطابق این در امریکا محافل را سازماندهی میکند که در آنها مردم در کلیساها، اتاق های اتحادیه های مختلف، مراکز مسکونی یا هوتل ها گردهم می آیند و خواب های شان را مورد بحث قرار میدهند. نایمان عین کار را در جرمنی سفارش میکند:«این محافل بسیار عالی اند: میتوان دید که مردم چگونه در آنها رشد میکنند».  

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала