اسماعلیه‌های افغانستان: اگر به خواست ما رسیدگی نشود، مهاجرت گروهی می‌کنیم

© Photo / Salima Naikbeen FBسلیمه نیکبین، نامزد اسماعلیه‌های افغانستان در انتخابات پارلمانی ولایت کابل
سلیمه نیکبین، نامزد اسماعلیه‌های افغانستان در انتخابات پارلمانی ولایت کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سلیمه نیکبین یگانه نامزد اسماعلیه‌های بود که در نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی حوزه‌ی انتخاباتی کابل برنده شناخته شده بود، اما در نتایج نهایی اسم او از فهرست حذف و پروین درانی به‌جای او به‌عنوان برنده اعلام شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، شماری از فعالان اقلیت مذهبی اسماعلیه‌های مقیم کابل امروز (دوشنبه، ۶ جوزا) در یک نشست خبری خواستار بازشماری مجدد آرای سلیمه نیکبین شدند. این فعالان گفته‌اند در صورتی که به خواسته‌های‌شان رسیدگی نشود، دست به مهاجرت گروهی خواهند زد.

خانم نیکبین تنها نامزد اسماعلیه‌های افغانستان بود که در نتایج ابتدایی حوزه‌ی انتخاباتی ولایت کابل برنده شناخته شده بود، اما از لیست نهایی حذف شد.

در قطع‌نامه‌ی فعالان اقلیت مذهبی اسماعلیه‌های کابل، از کمیسیون‌های انتخاباتی خواسته شده است تا با بازشماری مجدد آرای خانم نیکبین، عدالت را تأمین و از «تقلب اعمال‌شده» جلوگیری کنند.

در این قطع‌نامه از رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور نیز خواسته شده تا در صورت توجه نکردن کمیسیون‌های انتخاباتی در این مورد، دستور ایجاد دادگاه خاص انتخاباتی برای تحقق عدالت انتخاباتی را صادر کنند.

در بخشی از این قطع‌نامه آمده است: "ما از رییس صاحب جمهور خواهشمندیم در صورت عدم تأمین عدالت همان‌گونه که به برادران اهل هنود و کوچی ما چوکی‌های اختصاصی در پارلمان و مشرانو جرگه در نظر گرفته شده است، برای اقلیت آسیب‌پذیر میلیونی ما نظر به شعاع وجودی ما در هر دو مجلس جایگاه مناسب و عادلانه در نظر گرفته شود".

این فعالان اسماعیلیه‌ها از سازمان ملل متحد، اتحادیه‌ی اروپا، کمیسیون حقوق بشر، تیفا، فیفا و… نیز خواسته‌اند که به صدای‌شان به‌عنوان یک اقلیت مذهبی گوش داده و از آرای "مشروع" شان دفاع کنند.

در ادامه‌ی این قطع‌نامه آمده است در صورتی که به این خواست‌شان توجه نشود، آنان به نهادهای سازمان ملل، حقوق بشر، اتحادیه‌ی اروپا و… شکایت درج خواهند کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала