اعلامیه طالبان قبل از برگزاری نشست مسکو

© Sputnikملا برادر
ملا برادر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نمایندگان طالبان در مصاحبه با رسانه های روسیه هدف شان را از شرکت در کنفرانس مسکو توضیح نمودند.

به گزارش اسپوتنیک، شیر عباس ستانکزی، نماینده هیئت طالبان می گوید که اعضای این جنبش بر اساس دعوتنامه رسمی مقامات وزارت خارجه روسیه در کنفرانسی که به مناسبت صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک میان روسیه و افغانستان در مسکو برگزار شده به پایتخت روسیه آمده اند.
وی گفت هیئت طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی جنبش طالبان و رئیس دفتر رسمی طالبان در قطر دراین نشست شرکت دارد.
وی می گوید که جنبش طالبان همیشه به وضاحت اعلام نموده که موجودیت نیرو های خارجی را به عنوان یگانه مانع در راه رسیدن به صلح در افغانستان قلمداد نموده اند.
استانکزی گفت، مابار ها اعلام نموده‌ایم که در موجودیت نیرو های خارجی در افغانستان صلح ناممکن است و می افزاید که نیرو های خارجی در هر صورت باید کشور ما را ترک کنند.
وی می گوید ما با امریکایی ها تا کنون بارها دراین مورد مذاکره نموده و تلاش داریم تا در نهایت آنها را قانع نماییم که بودن در افغانستان بی فایده است.
رئیس دفتر سیاسی طالبان می گوید در مذاکرات با امریکایی ها تا حدی پیشرفت نیز حاصل شده. وی می گوید، اکنون تمام تمرکز ما با امریکایی ها روی دو موضوع است که یکی رفتن کامل و بدون قید و شرط نیروهای امریکایی از افغانستان و موضوع دوم عدم استفاده از خاک افغانستان علیه سائر کشور ها می باشد.
استانکزی گفت ما روی هردو مورد تا اندازه‌ای توافق نموده ایم و امیدوار هستیم که در آینده نزدیک روند صلح در افغانستان جاری شود و قدرتی روی کارشود که قابل پذیرش تمام شهروندان افغانستان باشد.
به گفته استانکزی، افغانها خواستار انحصار قدرت در افغانستان نیستند و مایل استند تا نمایندگان تمام ملیت های افغانستان در قدرت سهیم باشند.
وی می گوید در تمام نشست ها منجمله نشست های بین الافغانی چه در روسیه و چه در قطر با شخصیت های برجسته‌ای سیاسی افغان، تمام تمرکز آنها روی همین موضوع متوجه بوده است.
وی می گوید، دولت افغانستان دولتی است که هیچگونه اراده سیاسی در اختیار ندارد و در درون حکومت نیز اختلافات زیادی موجود هست. به گفته وی تا زمانی که این اوضاع موجود و نیرو های خارجی در افغانستان باشند، مذاکره با دولت را نمی پذیرند.
شیخ شهاب الدین دلاور نماینده دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز می گوید ما با دولت دست نشانده کابل که از سوی خارجی ها بالای افغان ها تحمیل شده هرگز مذاکره نخواهیم کرد و چنین دولتی را به رسمیت نمی شناسیم.
دلاور می گوید: احتمال مذاکره با افغان ها و سیاسیونی که در مسکو حضور دارند به عنوان نمایندگان ساکنان افغانستان بیشتر موجود است و می افزاید: در دولت کابل نه شخصیت های جهادی و نه هم نماینده‌ای از طالبان موجود نیست به گفته وی از کابل تا بدخشان و فاریاب و سائر نقاط افغانستان هیچ کدام چهره برجسته روحانی و قومی در قدرت افغانستان کدام پست کلیدی را اشغال نکرده اند.
او می گوید خواست ما اینست که دولت آینده اسلامی افغانستان نمایندگی از تمام اقشار جامعه افغان نماید و دولتی باشد که حقوق تمام مردم افغانستان اعم از زنان در آن حفظ گردد.
وی می گوید: «حقوق زنان دراین نیست که به آنها اجازه طلاق داده شود».
به گفته شهاب الدین دلاور تاریخ نشان داده که «افغانها هرگز سر تسلیم در برابر زور خم نکرده و غلامی را قبول ندارند. تا زمانی که نیرو های خارجی در افغانستان حضور دارند جهاد ما ادامه خواهد داشت».
مسکو امروز میزبان یک نشست ویژه‌ به مناسبت یکصدمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک خودش با کابل است. نشست ویژه‌ به همین مناسبت در "هتل پرزیدنت" در مرکز پایتخت روسیه برگزار شده و در آن مقامات وزارت امور خارجه روسیه، کارمندان سفارت افغانستان در مسکو، سیاستمداران و کارشناسان افغان شرکت دارند.
یادآوری می کنیم که طالبان تاکنون شش بار با نماینده‌گان ایالات متحده دیدار و دربارۀ صلح افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند، اما تاکنون هیچ نشستی با حکومت افغانستان نداشته‌اند.
در ماه حمل امسال نیز قرار بود یک نشست میان سیاسیون، حکومت و طالبان در قطر برگزار شود، ولی  بدلایلی برگزار نشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала