روسیه میتواند در جلوگیری از جنگ بین امریکا و ایران کمک نماید

© Photo / IRNAروسیه میتواند در جلوگیری از جنگ بین امریکا و ایران کمک نماید
روسیه میتواند در جلوگیری از جنگ بین امریکا و ایران کمک نماید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
باوجود مشاجره شدید لفظی در تویتر بین شخصیت های رسمی امریکا و ایران، اداره امریکا به اجازه نه دادن به درگیری نظامی امیدوار است. امکان استفاده به مثابه میانجیگران از عمان، سویس و عراق و همچنان بکاربرد «خط داغ» بین نظامیان امریکایی و روسی در سوریه وجود دارد.

روزنامه شرق الوسط (عربستان سعودی) در ادامه می نویسد، سه سال قبل اردوی ایران ده تن از افراد بحری امریکا را که سهواً به آب های ایران داخل شده بودند، بازداشت نمود. چند ساعت بعد از صحبت تیلفونی بین جان کری وزیر خارجه امریکا و جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مورد رهایی افراد بحری فیصله اتخاذ گردید.

آیا امروز نیز میتوان به عین سرعت بحران موجود را حل کرد؟

ظریف به این سوال در مصاحبه اخیر با آژانس «رویتر» پاسخ داد:«نه… چگونه ما میتوانیم از این جلوگیری نمائیم؟»

© AP Photo / Ebrahim Norooziروسیه میتواند در جلوگیری از جنگ بین امریکا و ایران کمک نماید
روسیه میتواند در جلوگیری از جنگ بین امریکا و ایران کمک نماید - اسپوتنیک افغانستان
روسیه میتواند در جلوگیری از جنگ بین امریکا و ایران کمک نماید

طبق اطلاع نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، مایک پومپییو وزیر خارجه کنونی امریکا و ظریف هیچگاهی مستقیماً با هم گفتگو نکرده اند. معمولاً تمام تماس ها بین آنها به اتهامات متقابل در تویتر یا از طریق وسایل اطلاعات جمعی پیشبرده میشدند.

ظریف گفت:«هر بار، وقتیکه پومپییو راجع به ایران صحبت میکند، او سعی می ورزد مرا توهین کند. برای چه؟ تا من به زنگ تیلفون او پاسخ دهم؟»

تنفر آشکار بین مایک پومپییو وزیر خارجه امریکا و جواد ظریف نگرانی روزافزون در باره عدم موجودیت چینل برای مذاکرات مستقیم امریکا-ایران را روشن می سازد. طوریکه شخصیت های فعلی و سابق امریکایی، دیپلوماتان خارجی، قانونگذاران امریکایی و کارشناسان در باره سیاست خارجی عقیده دارند، این کار به رویارویی نظامی در صورت اندکترین سوءتفاهم بین دو دولت منجر شده میتواند.

در ماه جاری اداره دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در مورد اعزام کشتی طیاره بردارد، گروپ ضربتی، طیارات بمبارد و راکت های « Patriot» به شرق نزدیک فیصله نمود. اداره امریکا هنگام اتخاذ این فیصله بر معلومات استخباراتی اتکا نموده که در باره آمادگی ایران برای حمله گواهی میدهند. پیشبینی میشود که هدف آن نیروها و منافع ایالات متحده می باشد.

سناتور انگوس کینگ، سیاست دان مستقل از ایالات مین در مصاحبه با " Reuters" گفت:«به نظر میرسد که خطر منازعه تصادفی روز به روز افزایش می یابد» و جهت دیالوگ مسقیم بین ایالات متحده و ایران دعوت بعمل آورد.

به نوبه خود دیپلومات بلندرتبه اروپایی به اهمیت تماس ها بین شخصیت های بلندپایه رسمی امریکا و ایران اشاره نمود. این کار از تشنج و آغاز بحران در صورت کدام حادثه بین دو کشور جلوگیری مینماید.

دیپلومات که نخواست نامش فاش گردد، افزود:«من امیدوارم که چینل های تشریک مساعی ایجاد خواهند شد، تا ما بطو ناخودآگاه در وضع قرار نه گیریم که به هیچکس ضرور نیست… حرف های را که ما امروز میشنویم، باعث ناراحتی میگردند».

ماموران نظامی امریکا هرچه بیشتر از طراحی نمودن راکت های بسیار دقیق توسط ایران و حمایت آن از گروه های که در سوریه، عراق، یمن و کشورهای دیگر می جنگند، نگران می باشند.

در صورت عدم موجودیت مذاکرات مستقیم بین دو دولت تویتر به ساحه مشترک برای شخصیت های رسمی امریکایی و ایرانی مبدل گشته که آنها در آن یکدیگر را شدیداً انتقاد میکنند. به این ترتیب، بطور مثال، در روز چهارشنبه مشاور حسن روحانی رئیس جمهور ایران در اکاونت خود تویت را منتشر کرد که در آن پومپییو را به تحریکات علیه تهران متهم ساخت.

حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی رئیس جمهور ایران در تویت به زبان انگلیسی نوشت:« وزیر خارجه مایک پومپییو نمی تواند کشتی های جنگی را به منطقه ما عزام کند و این را بازداری بنامد. این بنام عمل تحریک آمیز یاد میشود که گویا متوجه آنست، تا ایران خویشتن داری نشان دهد که به نوبه خود، شما بنام اعمال تحریک آمیز یاد میکنید. آیا شما دور جادویی را می بینید؟»

© REUTERS / Carlos Barriaروسیه میتواند در جلوگیری از جنگ بین امریکا و ایران کمک نماید
روسیه میتواند در جلوگیری از جنگ بین امریکا و ایران کمک نماید - اسپوتنیک افغانستان
روسیه میتواند در جلوگیری از جنگ بین امریکا و ایران کمک نماید

این کار بعد از آن صورت گرفت، وقتیکه در روز یکشنبه تویت نو رئیس جمهور ترامپ بوجود آمد که در آن او ایران را در صورت که اگر آن جهت جنگ تلاش ورزد، به «ختم نمودن» تهدید نموده بود.

در فبروری پومپییو در اکاونت خود نوشته بود که ظریف و رئیس جمهور ایران «اشخاص مافیای فاسد مذهبی می باشند».

© AP Photo / Manuel Balce Cenetaمتهم شدن ایران به حمله بر تانکرها در خلیج عمان
متهم شدن ایران به حمله بر تانکرها در خلیج عمان - اسپوتنیک افغانستان
متهم شدن ایران به حمله بر تانکرها در خلیج عمان

ظریف، به نوبه خود، از این شبکه اجتماعی استفاده کرد، تا مفکوره «اشغال کامل» ایران را که پومپییو و جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا اعلام داشته بودند، محکوم نماید. وزیر خارجه ایران این را «برخورد مریضان روانی خواند که علاج آنها ناممکن است».

در تاریخ 8 می جنرال جوزیف دانفورد، رئیس کمیته متحد آمران قرارگاه ها، به گانگرس اعلام داشت که پیام های ارسال شده که هدف آنها — «متقاعدساختن ایران به این امر بود که ما تهدید را درک میکنیم و آماده دادن پاس می باشیم».

به گفته کانگرس مین مایک ولتس، دانفورد در جلسه محرم به نمایندگان کانگرس خبر داد که نامه را به قاسم سلیمانی، قوماندان لشکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارسال نموده است. او در آن هشدار داده که ایران مسوولیت مستقیم بر دوش خواهد داشت، اگر بر کدام نیروهای امریکا حمله نماید.

امسال جنرال جوزیف وتیل که تا ماه مارچ نیروهای امریکایی را در شرق نزدیک رهبری میکرد، اظهار داشت که نظامیان امریکایی میتوانند اطلاعات را به نیروهای ایرانی از طریق خط داغ با روسیه به منظور جلوگیری از حوادث تصادفی در سوریه ارسال نمایند.

جنرال گفت:« ایرانیان میتوانند با جانب روسیه گفتگو نمایند. ما چینل خوب ارتباط با مسکو داریم».

اما اتکا بر حکومت روسیه برای بیرون رفت امریکا از بحران با ایران برای بسیاری شخصیت های فعلی و سابق رسمی امریکا مفکوره خوب محسوب نمی شود.

ویندی شیرمن، معاون وزارت خارجه در دوران بارک اوباما رئیس جمهور سابق گفت:«این وریانت خطرناک خواهد بود».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала