دانشمندان معلوم نمودند که کی مرد یا زن هشیارتر است

© Sputnikدانشمندان معلوم نمودند که کی مرد یا زن هشیارتر است
دانشمندان معلوم نمودند که کی  مرد یا زن هشیارتر است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در لیسه عالی نمبر 4 پیرم نمرات شمول برای بچه ها، نسبت به دختران، پائینتر تعین شده است. والدین دختران خشمگین شدند. تاتیانا دیاکووا مدیر لیسه توضیح نمود که این کار را بطور خاص – برای توازن جنسی - انجام داده، چون بچه ها به کندی انکشاف میکنند. این کار جنجال برپا کرده است.

به تعقیب این جروبحث های داغ در شبکه های اجتماعی آغاز شدند، رسانه های فدرالی نیز اظهار نظر نمودند و سارنوالی نیز به این موضوع علاقمندی نشان داد. مناقشات راجع به وابستگی استعدادهای ذهنی انسان به جنس بیولوژیکی در جهان علمی نیز فروکش نمی کنند.

آیا مغز بزرگتر به معنی هشیار بودن است؟

مغز مردان به اندازه 8-13% نسبت به مغز زنان بزرگتر است. به این ترتیب، دانشمندان هالندی، سویدنی و امریکایی هنگام تحلیل معلومات چند صد نفر معلوم نمودند که سطح استعداد فکری مردان بطور اوسط، نسبت به زنان، بلندتر است و علت این — حجم مختلف مغز:1850 مترمکعب در مردان و متناسباً 1630 سانتی متر مکعب در زنان می باشد.

در جریان تحقیق توانایی های ذهنی توسط تست IQ، اندازه مغز — به وسیله تموگرافی مقناطیسی — اهتزازی — اندازه گیری میشد. و در استادان مرد سطح استعداد فکری بطور اوسط به اندازه چهار بال بیشتر: صد نمره برخلاف 96 نمره زنان، ثابت گردید. نتائیج مشابه را چند سال قبل دانشمندان کانادایی که نمرات فارغان مکاتب را باهم مقایسه کرده بودند و محققین انگلیسی که IQ نوجوانان 12 ساله چینایی را تحلیل کرده بودند، حاصل نموده اند.

ولی متخصصین زیلاند جدید تعیین کرده که طی صد سال اخیر، بعد از آن که زنان در تمام جهان دسترسی مساوی بر تعلیم کسب کرده، سطح استعداد فکری آنها بطور قابل ملاحظه افزایش یافته است. در بسیاری کشورها IQ استادان مربوط جنس های متفاوت باهم برابر شده و در برخی جاها حتی نتائیج بلندتر نشان میدهند.

تحقیق کنندگان پیشبینی میکنند که این با توانایی زنان در مورد توامیت ترقی در کار پیچیده و زندگی خانوادگی مربوط می باشد.

نتیجه گیری های دانشمندان زیلاند جدید توسط تجارب همکاران امریکایی شان تائید میشوند. طرزهای تفکر کهن اجتماعی بر استعدادهای فکری تائثیر جدی بجا می گذارد. از همینرو هنگام ارزیابی سهم فکری در انکشاف مدنیت نباید فراموش کرد که در جریان تمام تاریخ بشریت در بسیاری فرهنگ ها عقیده وجود داشت که زنان نسبت به مردان احمق ترند.

اندازه مغز سر اهمیت ندارد

دانشمندان آسترالیایی و آلمانی نشان دادند که جسامت مغز سر مستقیماً با استعدادهای فکری ربط ندارد. آنها، با تحلیل نمودن تصاویر مغز هشت هزار نفر، مقایسه بسیار ضعیف جسامت این ارگان را با IQ تثبیت کردند. برای استعدا فکری ساختار و کامل بودن مغز مهم است و حجم — فقط یکی از تعداد کثیری میکانیزم های جبرانی در وظایف مربوط به پروسه ها در مغز سر می باشد.

معلومات نیروبیولوجستان امریکایی که معلوم نموده که سطح استعداد فکری انسان توسط انکشاف بخش های پیشروی و تاریک مغز سر تعیین میشود، نیز این نتیجه گیری را تائید میکند. این نواحی پاسخگوی همگرایی معلومات می باشند که از ارگان های حسی و اجرای فعالیت ها دریافت میکنند.

ولی یک هورمون در هر صورت هورمون استعداد فکری شمرده میشود. صحبت راجع به دوفامین مطرح بحث می باشد. به عقیده تیم بین المللی محققان، همین ماده، مسوولیت احساس خوشی بر دوش دارد که باعث بوجود آمدن homo sapiens یا انسان عاقل گردیده است. مغز انسان نسبت به میمون های انسان شکل سه مرتبه بیشتر دوفامین ترشح میکند. همین وضع میتواند هنگام تشکل استعدادهای فکری، به عقیده دانشمندان، تعیین کننده باشد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала