آلودگی صدها رودخانه جهان با آنتی بیوتیک

CC BY 2.0 / 2il org / Enchanted Riverرودخانه‌ای در فیلیپین
رودخانه‌ای در فیلیپین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آلوده‌ترین رودخانه‌ها در کشور بنگلادش واقع هستند که در مواردی میزان آنتی‌بیوتیک موجود در آنها تا 300 برابر بیشتر از حد مجاز بوده است

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از " Independent" بررسی جدیدی که توسط پژوهشگران در 70 کشور جهان بر روی شرایط بیش از 700 رودخانه مهم صورت گرفته، نشان دهنده آلودگی شدید بیشتر رودخانه ها به انواع آنتی بیوتیک است.
این بررسی نشان می دهد که میزان آلودگی رودخانه‌ها به انواع آنتی‌بیوتیک ها گاهی حتا 300 برابر بیشتر از حد مجاز است و این مساله می‌تواند باعث ایجاد مقاومت شدید در بسیاری از انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها در برابر داروها شده و چالش‌های اساسی در حوزه سلامت و درمان ایجاد کند. 

مرگ میلیونها کودک بر اثر آلودگی‌های محیطی - اسپوتنیک افغانستان
مرگ و میر میلیونها کودک بر اثر آلودگی های محیطی

در مجموع 65 درصد از 700 رودخانه‌ای که در این تحقیق از آنها نمونه گیری شده، حاوی برخی انواع آنتی‌بیوتیک بوده اند. در جریان این پژوهش برای اولین بار از 711 رودخانه در 72 کشور جهان نمونه برداری شده تا وجود یا عدم موجودیت انواع آنتی‌بیوتیک ها در آنها مشخص شود. تحقیق یادشده بزرگترین پژوهش با موضوع آنتی‌بیوتیک ها در جهان قلمداد می‌شود که تنها امریکا و اروپا را در بر نمی‌گیرد.
بیشترین میزان آلودگی شدید به انواع آنتی‌بیوتیک ها مربوط به کشورهایی در قاره‌های آفریقا و آسیا بوده است. اما هشت درصد از رودخانه‌های اروپا و 15 درصد از رودخانه‌های امریکای شمالی نیز دارای آلودگی بیشتر از حد مجاز بوده اند. در رودخانه تایمز لندن نیز پنج نوع آنتی‌بیوتیک مختلف شناسایی شده و رودخانه دانوب نیز آلوده‌ترین رود در اروپا قلمداد شده است.
بیشترین میزان فراوانی در مورد یک آنتی بیوتیک مربوط به trimethoprim بوده است. این آنتی‌بیوتیک که برای درمان عفونت‌های ادراری استفاده می‌شود در نزدیک به نیمی از رودخانه‌های نمونه برداری شده موجود بوده است.
آلوده‌ترین رودخانه‌های نمونه برداری شده در کشور بنگلادش واقع هستند که در مواردی میزان آنتی‌بیوتیک موجود در آنها تا 300 برابر حد مجاز بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала