سومین نشست کابل بار دیگر به تأخیر افتاد

© Photo / H.P.C / H.P.Cشورای عالی صلح
شورای عالی صلح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دور سوم نشست کابل که قرار بود در هفته اول ماه حمل سال روان برگزار شود، یک بار دیگر برای مدت نامعلوم به تاخیر افتاده است.

به گزارش اسپوتنیک، سیاسیون، در پیوند به تاخیر افتادن این نشست می‌گویند که عدم ثبات سیاسی در کشور باعث شده است تا شمار شرکت کننده‌گان خارجی در این نشست کم‌رنگ باشد، تا جایی‌که باعث تاخیر در این نشست شده‌است.
این نشست که روند صلح افغانستان یکی از موارد عمده برای بحث در آن گفته شده بود و رییس جمهورغنی، هفته اول ماه حمل سال روان را زمان آغاز این نشست گفته بود؛ با گذشت دو ماه دیگر از زمان برگزاری آن و 4 ماه از وعده رییس جمهور، در این مورد می‌گذرد و تاحال خبری از برگزاری آن وجود ندارد. 

ملا برادر - اسپوتنیک افغانستان
اعلامیه طالبان قبل از برگزاری نشست مسکو

آقای غنی در مورد این نشست گقته بود: "در هفته اول ماه حمل، نشست سوم کابل بعد از تأمین صلح برگزار می‌شود و در آن روی چگونگی صلح پایدار و این ‌که چگونه بتوانیم مملکت خویش را مرفه بسازیم، بحث می‌شود."
در همین حال، منابع می‌گویند، احتمال شرکت نمانیده‌گان گروه طالبان در دور سوم نشست کابل نیز وجود دارد.
عرفان‌الله عرفان، یک عضو مجلس نماینده‌گان در این زمینه اظهار می‌دارد: "نشست کابل پیوند داشت به نشست که در قطر و در دوحه میان طالبان و امریکایی ها چندین بار صورت گرفتهاست بار ششم اش نهایی شده است اگر پیشرفت های صورت می گرفت میان طالبان و امریکایی ها این به مثابه بود که از طالبان در نشست کابل شرکت کنند که نشد."
در همین حال، تاکنون دلیل تاخیر در برگزاری نشست دور سوم کابل معلوم نیست، سر درگمی که ظاهرا سرنوشت نشست "ریکا" را نیز در گرو خود قرار داده است.
هرچند زمان دقیق برگزاری این نشست معلوم نیست، اما مسوولان در وزارت خارجه می‌گویند، روی آجندا و نحوه برگزاری این نشست کار می‌کنند.
صبغت الله احمدی، سخن‌گوی این وزارت ابراز می‌دارد: "نشست کابل برگزار می شود زمان اش تا کنون مشخص نشده است لیکن برای برگزاری آن امادگی ها گرفته می شود و روی آجندای کنفرانس سوم پروسه کابل نیز کار جریان دارد."
گرچه از نشست دور اول کابل تا حال، حکومت آماده‌گی خود را برای مذاکرات مستقیم و بدون پیش شرط با گروه طالبان اعلام کرده است؛ اما انتظار می‌رود که نشست سوم روند کابل گونه دیگر باشد زیرا بخش زیاد از آجندای آن روی روند صلح افغانستان متمرکز خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала