امریکا، اروپا را به خاطر کمک به ایران مجازات می‌کند

© Fotolia / rabbit75_fotامریکا، اروپا را به خاطر کمک به ایران مجازات می‌کند
امریکا، اروپا را به خاطر کمک به ایران مجازات می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بلومبرگ می‌نویسد که امریکا فرانسه، آلمان و بریتانیا را تهدید کرده که ممکن است ابزار مالی اروپا برای ارتباط مالی با ایران در چارچوب برجام را تحریم کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ، کاخ سفید از مکانیسم اینستکس که به‌طور مشترک توسط سه کشور برای ادامه تجارت با ایران ایجاد شده است ناراضی است. اینستکس که هنوز راه‌اندازی نشده قرار بود به تجارت ایران در چارچوب برجام کمک کند، اما بعدا بیان شد که در مرحله اول قرار است تنها به تجارت غذا و دارو اختصاص یابد.

قدرت‌های اروپایی خواستار دور زدن تحریم‌ها علیه ایران شدند - اسپوتنیک افغانستان
قدرت‌های اروپایی خواستار دور زدن تحریم‌ها علیه ایران شدند

استیفن مونچین، وزیر مالیه امریکا در نامه‌ای که روز هفتم ماه می به رئیس‌ اینستک در فرانسه نوشته و به دست بلومبرگ رسیده تهدید کرده است که ابزار مالی اروپا برای تجارت با ایران اینستکس و هر آنکس که با آن مرتبط باشد می‌توانند از دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده منع شوند.

وزیر مالیه امریکا به سازمان‌دهندگان اینستکس پیشنهاد کرد که تاثیر تحریم‌ها بر مکانیسم را به دقت بررسی کنید. همچنان به گفته وی، کشورها و شرکت های که با ایران تجارت را ادامه می‌دهند در لست تحریم‌های امریکا قرار خواهند گرفت.

بلومبرگ این اقدام امریکا را به تشدید جنگ تجاری بین امریکا و اروپا بر سر سرنوشت توافق هسته‌ای با ایران تعبیر کرده است.

سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا روز 11 ماه دلو سال 1397 سازوکار مالی ویژه اروپا برای بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را رسماً ثبت کردند. پاریس میزبان کانال مالی است و یک بانکدار برجسته آلمانی هم مسئولیت آن را بر عهده دارد.

بریتانیا هم رئیس هیأت نظارت است و از هر کدام از این کشور‌ها هم یک نفر از وزارت امور خارجه حضور خواهد داشت و دیگر کشور‌های اروپایی هم می‌توانند به این سه‌کشور بپیوندند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала