ممکن دانشگاه امریکایی افغانستان به دلیل حیف و میل میلیون‌ها دالر بسته شود

© Photo / FB / AUAFممکن دانشگاه امریکایی افغانستان به دلیل حیف و میل میلیون‌ها دالر بسته شود
ممکن دانشگاه امریکایی افغانستان به دلیل حیف و میل میلیون‌ها دالر بسته شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشگاه امریکایی در کابل از سال 2012 تا کنون بیش از 63 میلیون دالر را حیف و میل کرده است.
افغانستان خواستار مبارزه مشترک منطقه و جهان علیه مواد مخدر شد - اسپوتنیک افغانستان
حمله بر جنبش روشنایی و دانشگاه امریکایی در پاکستان طرح ریزی شده بود

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، دانشگاه امریکایی افغانستان که پیش از این به دلیل تهدیدات امنیتی یک بار مسدود شده بود ممکن این بار به دلیل فساد مالی و حیف‌ومیل میلیون‌ها دالر از سوی دولت امریکا مسدود شود.

جان سوپکو سربازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان تصریح کرد، که در 7 سال گذشته درباره بسیاری از قراردادهای دولت امریکا در افغانستان تحقیق کرده است اما دانشگاه امریکایی در کابل بدترین آنها بوده است.

وی افزود: دانشگاه امریکایی در افغانستان با خطر مسدود شدن روبرو است زیرا این دانشگاه نتوانسته است که مشخص کند 62 میلیون دالر از بودجه عملیاتی خود را چگونه به مصرف رسانده است.

تام بابینگتن سخنگوی آژانس توسعه بین‌المللی امریکا نیز به «نیویورک‌تایمز» گفت:  قرارداد دولت امریکا با دانشگاه امریکایی در کابل تا ماه آینده پایان خواهد یافت و هنوز درباره تمدید قرارداد برای ادامه فعالیت این دانشگاه تصمیم گرفته نشده است.

وی افزود:  هدف دانشگاه امریکایی در افغانستان آموزش دانشجویان افغانستانی به شیوه امریکایی است که در این کار موفق عمل کرده است اما مشکلات بسیار جدی در بخش مالی و حسابداری این دانشگاه وجود دارد.

دانشگاه امریکایی افغانستان از سال 2006 میلادی در کابل به فعالیت آغاز کرد و در یک دهه گذشته 1281 دانشجوی افغانستانی از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند.

فارغ‌التحصیلی هر دانشجوی افغانستان از دانشگاه امریکایی افغانستان 126 هزار دالر هزینه داشته است که مجموع هزینه تحصیل 1281 دانشجوی افغانستانی به 162 میلیون دالر می‌رسد.

طبق این گزارش اگر دانشجویان افغانستانی برای ادامه تحصیل به دانشگاه در امریکا اعزام می‌شدند در مقایسه با مصارف هنگفت دانشگاه امریکایی افغانستان هزینه به مراتب کمتر را می‌توانست در پی داشته باشد.

این در حالیست، که فعالیت دانشگاه امریکایی افغانستان همواره با انتقاداتی همراه بوده و بارها به انجام فعالیت‌های اطلاعاتی در این کشور متهم شده است.

یادآوری می کنیم، که سال گذشته شماری از استادان دانشگاه و نخبه‌های علمی افغانستان، دانشگاه امریکایی در کابل را به ارائه اطلاعات نادرست از تاریخ، زبان، قوم و سایر ارزشهای ملی کشورشان متهم کرده‌اند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала