راهبرد امریکا ناامن نگه داشتن منطقه است

© REUTERS / Omar Sobhaniراهبرد امریکا ناامن نگه داشتن منطقه است
راهبرد امریکا ناامن نگه داشتن منطقه است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ممکن است موافقت‌نامه صلح، تا مدتی بعد بین حکومت افغانستان و طالبان به امضا برسد، اما چنین توافق‌هایی منجر به برقراری امنیت نخواهد شد.
برخلاف خواسته طالبان، امریکا در افغانستان می‌ماند - اسپوتنیک افغانستان
برخلاف خواسته طالبان، امریکا در افغانستان می‌ماند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، جان ساپکو بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در مصاحبه با یک رسانه امریکایی گفته که پس از توافق احتمالی حکومت افغانستان با طالبان، چالش اصلی که افغانستان با آن مواجه خواهد شد، حضور داعش در این کشور است.
این مقام امریکایی از فساد، مواد مخدر و موضوعات دیگر به عنوان یک نگرانی، بعد از توافق احتمالی صلح با طالبان خبر داد و اظهار داشت: سی گروه تروریستی در افغانستان فعالیت دارند، حتی اگر با طالبان توافق صورت گیرد، باید با داعش برخورد شود.
در  همین راستا تحلیلگران نظامی و سیاسی معتقدند که امریکا از مدت ها پیش برنامه‌ای بسیار هوشیارانه برای افغانستان داشته و آن این بوده که این منطقه همیشه ناامن نگه داشته‌شود.
عبدالمقدم امین دیگر آگاه نظامی گفت:‌ از زمان حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان، استراتژی امریکا این بوده که این منطقه همیشه ناامن نگه داشته‌شود.
وی افزود: اینکه برخی از اوقات جنگ به شکل دیگری تغییر می‌کند، و یا بیرق یک گروه از یک رنگ به رنگی دیگر تبدیل می‌شود، ارتباط بسیار نزدیکی به استراتژی امریکایی‌ها دارد.
امین ادامه داد: سیگار یک نهاد کاملا وابسته به سازمان‌های امنیتی امریکا است و مطمئنا گزارش‌های این نهاد در هماهنگی و مطابق به برنامه‌های امریکایی‌ها به نشر می‌رسد.
این آگاه نظامی با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که با برقراری صلح در افغانستان، بحران همچنان تداوم پیدا کند، ابراز داشت: ما در گذشته دیدیم بعد از شکست شوروی سابق و آمدن مجاهدین، این اقدام، با برنامه‌های ایالات متحده سازگار نبود و از درون مجاهدین، گروهی به نام طالبان سربرآورد، تا بحران ادامه یابد.
این تحلیلگر مسایل نظامی خاطرنشان ساخت: به نظر می‌رسد، اکنون تاریخ مصرف طالبان به پایان رسیده، و نیاز است جنگ با شیوه‌ای دیگر ادامه یابدکه داعش می‌تواند بهترین جایگزین برای این پروژه امریکا باشد.
 همچنین محمد ابراهیمی استاد دانشگاه گفت: اگر سیاست‌مداران و مردم افغانستان به این باور باشند که بعد از مصالحه طالبان با حکومت افغانستان، امنیت کاملا برقرار خواهد، یک خوش‌باوری است و نباید زیاد بر آن متکی بود.
وی اذعان داشت: ممکن است موافقت‌نامه صلح، تا مدتی بعد بین حکومت افغانستان و طالبان به امضا برسد، اما چنین توافق‌هایی منجر به برقراری امنیت نخواهد شد.
ابراهیمی یادآور شد:  باید واقع‌بین باشیم، بحران چهل‌ساله در افغانستان، در مدت کوتاهی پایان نخواهد یافت، همان طور که جنگ در کشور نیز سال‌ها ادامه داشته‌است.
این در حالیست، که پیش از این زُبیر عارف معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در مورد خطرات داعش در افغانستان گفته‌بود، که این گروه تروریستی در برخی از نقاط کشور فعالیت داشت، اما اکنون بسیار ضعیف شده و توان مقابله با نیروهای امنیتی ما را ندارد.
گفتنی است: اواخر هفته گذشته، یک انتحارکننده داعشی خود را در نزدیکی دانشگاه نظامی مارشال فهیم منفجر کرد، که در نتیجه آن شش تن، جان خود را از دست دادند چنانچه گروه تروریستی داعش در سه سال اخیر حملات خونینی را در افغانستان مرتکب شده، که صدها تن در نتیجه حملات تروریستی این گروه، کشته و یا زخمی شده‌است.
پیش از این جنرال جان نیکلسون، فرمانده پیشین نیروهای امریکایی در افغانستان گفته بود که داعش را در سال ۲۰۱۷ میلادی شکست خواهد داد ولی این گروه هنوز در مناطقی از افغانستان فعال می باشند.
یادآوری می کنیم، که وی  در سال ۲۰۱۸ درباره شکست داعش گفته بود:-  "داعش به شکلی از اشکال از خود مقاومت نشان داده است آنها به استخدام و آوردن خارجی‌ها برای جنگ و حمله به مردم افغانستان ادامه داده‌اند ولی مخالفت افغانستان علیه داعش همچنان ادامه دارد".
هر چند نیروهای امریکایی و دولت افغانستان بارها گفته‌اند که حضور داعش به مناطق کوهستانی ننگرهار و کنر محدود شده است.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала