پمپئو: آماده مذاکره بدون پیش شرط با ایران هستیم

© AP Photo / Amr Nabilپمپئو: آماده مذاکره بدون پیش شرط با ایران هستیم
پمپئو: آماده مذاکره بدون پیش شرط با ایران هستیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر خارجه امریکا همزمان با افزایش تنش میان واشنگتن وتهران پس از دیدار با همتای سوئیسی اش برای مذاکره درباره ایران ادعا کرد که واشنگتن آماده مذاکره با ایران بدون پیش شرط است.
افغانستان و ایران موضوع گفت‌وگوی مایک پمپئو با آنگلا مرکل - اسپوتنیک افغانستان
افغانستان و ایران موضوع گفت‌وگوی مایک پمپئو با آنگلا مرکل

به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا این سخنان را در نشست خبری مشترک با ایگنازیو کاسیس همتای سوئیسی اش و پس از حضور در کنفرانس سالانه و محرمانه گروه «بیلدربرگ» بیان کرد و افزود: امریکا آماده مذاکره با ایران بدون پیش شرط بوده، اما لازم است که ببیند ایران مانند کشوری عادی رفتار می‌کند.
پمپئو با بیان اینکه امریکا فشار بر ایران را همچنان اعمال می‌کند، گفت:- "واشنگتن به تلاش برای تغییر فعالیت‌های شرورانه ایران در منطقه خاورمیانه ادامه خواهد داد".
بر اساس این گزارش، پمپئو با خودداری از اظهار نظر در باره آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که روز جمعه انتشار یافت و پایبندی تهران را به توافق هسته‌ای تائید کرد، گفت: واشنگتن با دقت یافته‌های این نهاد را پیگیری می‌کند و ما همچنین دانسته‌های مستقل خود را از رخدادهای آنجا (فعالیت‌های هسته‌ای ایران) داریم.
وی با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که دولت ترامپ از آن خارج شده است، گفت: جهان باید آگاه باشد که ما با دقت بر پایبندی ایران به الزامات و شرایطی که در برجام تعیین شده است، نه تنها در باره مساله آب سنگین، بلکه مقدار اورانیوم دارای غنای بالا که آنها (ایران) ذخیره سازی می‌کنند، نظارت می‌کنیم. ما به دقت بر بکارگیری سانتریفیوژها توسط آنها (ایران) نظارت می‌کنیم و اینکه آیا آنها واقعاً به چرخش درآوردن این ستانتریفوژها را آغاز و آنها را بارگیری کرده اند.
پمپئو با خودداری از ارائه جزئیات تلاش‌های واشنگتن برای آزادی امریکاییان بازداشت شده در ایران واینکه این تلاش موجب تقویت اعتماد میان واشنگتن و تهران خواهد شد، افزود: خانواده‌های این شهروندان باید بدانند که همه روزه روی این مساله کار می‌شود.

کاسیس وزیر خارجه سوئیس نیز در نشست خبری با همتای امریکایی خود، با ابراز نگرانی از رنج مردم ایران از پیامدهای منفی تحریم‌های امریکا گفت، که سوئیس به عنوان یک کشور بی طرف، می‌خواهد به ایران کمک‌های انساندوستانه به ویژه کالاهای پزشکی، دارویی و مواد غذایی ارسال کند. و ایران باید بهای این کالاها را پرداخت کند که احتمالاً تنها هنگامی امکانپذیر خواهد بود که ایالات متحده به بانک‌ها اجازه انتقال پول بدهد.
وی ابراز اطمینان کرد، که امریکا به بهترین راه حل ممکن برای این مشکل در کوتاه مدت دست خواهد یافت.

وزیر خارجه سوئیس در پایان گفت که کشورش قصد دارد میان ایران و امریکا میانجیگری کند.

مایک پمپئو در حالی صحبت از مذاکره بدون پیش شرط با ایران کرده که پیش از این شروطی را برای مذاکره با ایران تعیین کرده بود و با ایستادگی جمهوری اسلامی اکنون اعلام کرده که بدون پیش شرط آماده مذاکره است.
یادآوری می کنیم، که پیش از این دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا نیز در جاپان آمادگی خود را برای مذاکره با ایران اعلام کرده وگفته بود:- "من واقعاً فکر می‌کنم ایران به دنبال یک توافق است. به نظر من این نشان‌دهنده هوشمندی آنها است و من فکر می‌کنم احتمال تحقق این مسئله وجود دارد."
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا نوشت:- "عمل و نه حرف نشان خواهد داد که آیا نیت واقعی دونالد ترامپ همین است."

پمپئو روز دوشنبه از سوئیس به هلند و سپس برای پیوستن به دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در دیدار رسمی از بریتانیا، به لندن خواهد رفت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала