درگیری میان ارتش و معترضان در سودان + ویدئو

© AFP 2023 / Ozan Koseمعترضان سودان
معترضان سودان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نیروهای نظامی سودان روز دوشنبه بسوی معترضان که از هفته ها پیش در مقابل مقر ارتش این کشور تجمع کرده اند آتش گشودند.

 به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "رویترز" درگیری میان معترضان و نیروهای ارتش تا کنون دست کم 3 کشته و بیشتر از 60 زخمی برجای گذاشته است.
معترضان خواستار آن هستند تا شواری نظامی قدرت را به غیرنظامیان واگذار کند. از زمان سرنگونی عمر البشیر، رئیس جمهوری سابق سودان شورای نظامی کنترل کشور را در دست گرفته است.
خبرنگار الجزیره از محل درگیری گزارش داده است که نظامیان به هر کس که سر راهشان قرار دارد شلیک می‌کنند. مردم پا به فرار گذاشته‌اند.  

درگیری میان معترضان و نیروهای نظامی در خارطوم در حالی بار دیگر شدت گرفته است که نمایندگان جنبش مخالفان پیشتر در پی ملاقات با اعضای شورای نظامی حاکم اعلام کرده بودند که نسبت به وعده‌های داده شده برای گذار دمکراتیک قدرت به دست غیرنظامیان امیدوار شده‌اند.
معترضان معتقدند که ارتش با «اقدامی کودتاگونه» جنبش مخالفان دولت را ربوده و بر خلاف خواست و اراده مردم قدرت را در این کشور قبضه کرده است.
جنرال‌های ارتش از واگذاری قدرت به جامعه مدنی خودداری می‌کنند. شورای نظامی چند روز پیش از آغاز درگیری با انتشار بیانیه‌ای هشدار داده بود که ادامه تحصن «امنیت ملی» سودان را به خطر انداخته و اعلام کرده بود که اگر «عناصر معلوم‌الحال» به تحصن خاتمه ندهند، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
اعتراضات سودان دسامبر سال گذشته در واکنش به افزایش نرخ کالاها و بحران‌های معیشتی مردم آغاز شد و به زودی دامنه آن وسیع‌تر شد و به خواست برکناری عمر البشیر و پایان حکومت 30 ساله او در سودان در 11 اپریل سال جاری تمام شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала