ساخت سلاحی مرگبار دربرابر پشه‌های ناقل مالاریا

© Flickr / Sanofi Pasteurنخستین آزمایش سلاح های ژنتیکی
نخستین آزمایش سلاح های ژنتیکی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروهی از دانشمندان امریکایی شیوه‌ای را برای مبارزه با بیماری مالاریا معرفی کرده‌اند که در آن از نوعی قارچ برای وارد کردن سم یک عنکبوت استرالیایی به پشه‌های ناقل این بیماری استفاده می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از Science Alert متخصصان دانشگاه مریلند "امریکا" یک قارچ اصلاح شده ژنتیکی (GM) را ساخته اند که قادر به آزاد ساختن یک نوعی از سم است که پشه های "مالاریا" را نابود می سازد. اثربخشی این روش در برخورد با حاملان عفونت کشنده ابتدا در خارج از شرایط لابراتواری آزمایش شد.
طبق نتایج مطالعه، یک قارچ مهندسی‌شده به‌منظور تحویل یک سم به پشه‌ها، به‌طور ایمن جمعیت پشه‌ها را تا بیش از ۹۹ درصد در یک دهکده‌ی آزمایشی شبیه‌سازی‌شده و حفاظت‌شده در بورکینافاسو در غرب آفریقا کاهش داد.
تاکنون هیچ روش کنترل ترانس‌ژنیک مالاریا تا این اندازه وارد آزمایش‌های میدانی حقیقی نشده بود. این مقاله گام مهمی در راستای استفاده از روش‌های ترانس‌ژنیک برای کنترل این حشرات محسوب می‌شود.

قارچ مورد بحث یک پاتوژن طبیعی است که حشرات را در حیات‌وحش عفونی می‌کند و به‌تدریج می‌کشد. این ارگانیسم سال‌های متمادی برای کنترل آفات مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. دانشمندان از یک نوع قارچ (Metarhizium pingshaense) استفاده کردند که مخصوص پشه‌ها است و آن را درجهت تولید سمی که پشه‌ها را قبل از رسیدن به مرحله‌ی جفت‌گیری می‌کشد، طراحی کردند.
قارچ ترانس‌ژنیک موجب شد که جمعیت‌های پشه در مکان آزمایشی طی دو نسل ریزش کند و به حد ناپایدار برسد.
این سم، حشره‌کشی است که هیبرید نامیده می‌شود. این ماده از زهر عنکبوت تارقیفی کوهستان آبی در استرالیا گرفته شده و استفاده‌ی مستقیم از آن روی محصولات کشاورزی به‌منظور کنترل آفات از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا تأیید شده است.
استفاده از قارچ ترانس‌ژنیک روی ورقه‌ای که دانشمندان روی دیواری در منطقه‌ی تحت مطالعه‌ آویزان کرده بودند، موجب شد که جمعیت پشه‌ها طی 45 روز کاهش پیدا کند. این روش در کشتن پشه‌های مقاوم به حشره‌کش نیز همچون نابود کردن حشرات غیرمقاوم مؤثر بود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала