خلیل‌زاد: صلح افغانستان منجر به بهبود روابط امریکا – پاکستان خواهد شد

© Photo / EK / EKزلمی خلیلزاد
زلمی خلیلزاد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان گفته است که اگر پاکستان به پایان جنگ در افغانستان همکاری کند، ‌رابطه‌ی اسلام‌آباد و واشنگتن تقویت می‌یابد.

به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان هشتمین دور سفرش در پیوند به تسهیل روند صلح افغانستان را از پاکستان آغاز کرد. آقای خلیل‌زاد در پایان سفر به پاکستان و دیدار با مقام‌های این کشور، گفته است که اگر پاکستان به پایان جنگ در افغانستان همکاری کند، ‌رابطه‌ی اسلام‌آباد و واشنگتن تقویت می‌یابد.
نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده امریکا از پایان سفرش به پاکستان خبر داده و این سفر را مؤثر عنوان کرده و گفته است جزییات تلاش‌هایش را با مقام‌های این کشور در میان گذاشته است. آقای خلیل زاد هم‌چنان در توییتی نوشته است: «همکاری پاکستان در روند صلح افغانستان به سود منطقه‌ای منجر می‌شود و روابط پاکستان را با ایالات متحده امریکا تقویت می‌بخشد.»
خلیلزاد در سفرش به اسلام‌آباد با عمران خان، نخست وزیر پاکستان و هیات بلندپایه وزارت خارجه این کشور دیدار کرده است. بر اساس گزارش‌ها،‌ اسلام‌آباد یک بار دیگر بر «تعهدش مبنی بر همکاری همه‌جانبه برای پایان جنگ در افغانستان» تأکید کرده است. 

آفتاب کوکهر، معاون وزارت خارجه پاکستان که هیات وزارت خارجه این کشور را رهبری می‌کرد، گفته است که اسلام‌آباد از همه جوانب حمایت می‌کند که از فرصت پیش آمده برای پایان جنگ طولانی مدت در افغانستان به توافق سیاسی برسند. هم‌چنان محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته است: «در هم‌آهنگی با دیدگاه نخست وزیر، پاکستان بر تعهدش برای صلح تأکید می‌کند.»
نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در حالی هشتمین دور سفرش را از پاکستان آغاز کرده است که کابل همواره اسلام‌آباد را به حمایت از گروه‌های تروریستی به ویژه طالبان متهم کرده است. دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا نیز گفته است که پاکستان، واشنگتن را در امر مبارزه با تروریسم فریب می‌دهد. پاکستان اما این سخن رییس جمهور امریکا را رد کرده است.
آقای خلیل زاد هشتمین دور سفرش به افغانستان و منطقه را روز جمعه، دهم جوزا آغاز کرده و قرار است پس از ۱۶ روز در بیست و ششم جوزا پایان یابد. وزارت خارجه ایالات متحده امریکا با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای خلیل‌زاد در این دور سفرش به افغانستان، بلجیم، آلمان، قطر و امارات متحده عربی سفر خواهد کرد. هدف سفر خلیل‌زاد به بلجیم، آلمان، پاکستان و امارات متحده عربی، تقویت اجماع جهانی برای تسهیل روند صلح افغانستان عنوان شده است.
این خبرنامه هم‌چنان افزوده است که زلمی خلیل‌زاد در سفرش به قطر با نماینده‌گان گروه طالبان دیدار خواهد کرد. نماینده ویژه امریکا قرار است در سفرش به کابل با رهبران حکومت وحدت ملی، رهبران احزاب، چهره‌های سیاسی و فعالان حقوق زن و جامعه مدنی دیدارهای جداگانه داشته باشد. افزون بر این، آقای خلیل‌زاد گفته است که در این دور ماموریتش تلاش می‌کند تا «دو بخش اول چهارچوب صلح» را نهایی سازد. این دو بخش شامل مباحث مربوط به خروج نیروهای خارجی از افغانستان و مبارزه با تروریسم است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала