افتادن در سیاهچاله را چگونه میتوان تصور کرد؟

© Photo / Event Horizon Telescope collaboration et al.افتادن در سیاهچاله را چگونه میتوان تصور کرد؟
افتادن در سیاهچاله را چگونه میتوان تصور کرد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افتادن در سیاهچاله در حال چرخش را چگونه میتوان تصور کرد؟ مشاهده کردن این ناممکن است، اما میتوان محاسبه کرد... این مساله فوق العاده دلچسپ است و علم میتواند به آن پاسخ دهد، زیرا خواص سیاهچاله ها معلوم اند.

ایتان سیگل (Ethan Siegel) در نشریه Forbes (امریکا) می نویسد، دوکتور استروفزیک با بسیاری مردم که چنین محاسبات انجام داده، صحبت ها نموده و با عجله میخواهد راجع به نتائیج فوق العاده مهم که توسط یک عده مشاهدات بصری تائید شده، معلومات دهد.

شیوه های زیادی وحشتناک وجود دارند که به وسیله آنها کهکشان میتواند چیزی را نابود سازد. در فضا، اگر شما سعی نمائید نفس خود را نگه دارید، شش های شما منفجر میشوند. اگر شما تمام هوا را تا آخرین مالیکول خارج سازید، پس بعد از دو ثانیه بی هوش میشوید. در برخی جاهای کائینات شما، وقتیکه گرما بدن شما را ترک کند، به یخ مبدل میشوید، در جاهای دیگر به اندازه گرمی است که اتم های شما به پلازما مبدل میگردند. اما هنگام تفکر بر اینکه کائینات چگونه میتواند از من (یا شما) رهایی یابد، من منظره هیجان انگیز تر، نسبت به رفتن به سیاهچاله را تصور کرده نمی توانم. دانشمند هینو فالکی (Heino Falcke) که بر پروژه تلسکوپ افق رویدادها کار میکند نیز چنین فکر میکند. او می پرسد:

این جسم نورانی در سیاهچاله چرخشی چیست؟ مشاهده نمودن این ناممکن است، ولی میتوان محاسبه کرد… من با بسیاری مردم صحبت نموده ام، ولی من پیر میشوم و بسیاری چیزها را فراموش میکنم. این مساله فوق العاده دلچسپ است و علم میتواند به آن پاسخ دهد. بیائید از آن بپرسیم.

طبق تیوری قوه کشش ما، تیوری کلی نسبیت اینشتین، فقط سه مشخصه وجود دارد که خواص سیاهچاله را تعیین میکند. آنها قرار ذیل اند:

1. کتله، یا مقدار کلی ماده و مقدار مربوطه انرژی (توسط فرمول E = mc2) محاسبه میشود که جهت تشکیل و رشد سیاهچاله به شکل کنونی آن مصرف شده است.

2. چارج، یا چارج مجموعی برقی که در سیاهچاله از همه چیزهای چارج شده مثبت و منفی بوجود آمده که در طول زمان موجودیت آن در آنجا قرار میگیرند.

3. مومنت تعداد حرکات، یا مومنت حرکی که توسط آن کمیت کلی حرکت چرخشی سیاهچاله تعیین میگردد.

اگر واقعبینانه فکر کرد، همه سیاهچاله های موجود در کائینات باید کتله بزرگ، مومنت قابل ملاحظه چرخشی و چارج ناچیز داشته باشند. این کار را بسیار دشوار می سازد.

ضمن تفکر راجع به سیاهچاله، ما آن را به شکل ساده تر تصور میکنیم و آن را فقط توسط کتله مشخص می سازیم. آن افق حوادث به دور نقطه واحد و همچنان ناحیه دارد که این نقطه را احاطه میکند که نور نمی تواند از آن خارج گردد.

© AP Photo / NASA/Chandra X-ray Observatory/M.Weissستاره شناسان دیسک معمایی از گرد در نزدیک سیاهچاله «خوابیده» کشف کرده اند
ستاره شناسان دیسک معمایی از گرد در نزدیک سیاهچاله «خوابیده» کشف کرده اند - اسپوتنیک افغانستان
ستاره شناسان دیسک معمایی از گرد در نزدیک سیاهچاله «خوابیده» کشف کرده اند

مهمترین معلومات که باید از این همه بدست آورد، اینست که ساختار خود ساحه در حرکت قرار دارد و افق حوادث به مثابه محل تعیین میشود، جای که شما، حتی با داشتن امکان نقل مکان با سرعت بسیار بلند فضایی که عبارت از سرعت نور می باشد، و در هر جهت، همیشه افق حوادث به دور نقطه واحد وجود دارد.

بصری ساختن اندریو هیملتون — این از نقطه نظر علمی بهترین و دقیق ترین میتود تمثیلی است که هنگام قرار گرفتن چیزها در سیاهچاله رخ میدهد. آنها به حدی با منطق ضدیت دارند و آنقدر متناقض اند که من میتوانم به شما یک چیز را سفارش نمایم: آنها را بطور مکرر تا زمان مشاهده کنید، تا شما خود را احمق نسازید، و فکر خواهید کرد که آنها را فهمیدید. این منظره عالی و عجیب است. و اگر روحیه ماجراجویی در شما تا اندازه قوی است که در مورد رفتن به سیاهچاله تصمیم اتخاذ نمائید و در داخل افق حوادث قرار گیرید، این آخرین چیزی خواهد بود که شما خواهید دید! 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала