نگرانی سناتور امریکایی از فروش تجهیزات هسته‌اى به عربستان

© Photo / Kmccoy / wikipedia.orgنگرانی سناتور امریکایی از فروش تجهیزات هسته‌ای را به عربستان
نگرانی سناتور امریکایی از فروش تجهیزات هسته‌ای را به عربستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک سناتور دمکرات امریکایی گفت، مجوزهایی که دولت دونالد ترامپ به ۹۷ شرکت‌های امریکایی برای تبادل اطلاعات حساس هسته‌ای با دولت سعودی داده است، به تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه دامن می‌زند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، کیم کین، سناتور دمکرات ایالت ویرجینیا امریکا با اشاره به زمان ارائه این اطلاعات گفت: وزارت انرژی امریکا نخستین مجوز را ۱۸ اکتبر و ۱۶ روز پس از کشته شدن خاشقچی و مجوز دوم نیز ۱۸ فبروری داده است.
این سناتور آمریکایی این اقدام را غافلگیرانه خواند و از دولت ترامپ خواست که از این تصمیم خود بازگردد.
سناتور ایالت ویرجینیا افزود: ترامپ تلاش می‌کند که تمامی چیزهایی که سعودی‌ها می‌خواهند، در اختیار آنها قرار دهد که این به معنای زیر پاگذاشتن مخالفت حزب دمکرات و جمهوری خواه است و به منافع ملی آمریکا آسیب می‌رساند و یکی از اقداماتی است که تنش‌ها در منطقه خاورمیانه را تشدید می‌کند.
این اقدام دولت ترامپ، یک بام و دوهوا بودن امریکا را در مساله هسته‌ای نشان می دهد، بطوری که کاخ سفید هزمان با انتقال اطلاعات هسته‌ای به عربستان، با فعالیت‌های صلح آمیز ایران مخالفت می‌کند و از توافق هسته‌ای خارج شد.
مجلس نمایندگان آمریکا ماه جدی ۹۷ نیز در گزارشی از تلاش مشاوران ترامپ برای فروش تجهیزات حساس هسته‌ای به عربستان سعودی، با وجود مخالفت اعضای شورای امنیت ملی آمریکا خبر داده بود.
بر اساس این گزارش، هدایت این تلاش‌ها را پیشتر مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق رئیس جمهوری آمریکا بر عهده داشت و بعدها ریک پری، وزیر انرژی دولت ترامپ به عنوان یکی از جدی‌ترین موافقان این اقدام مطرح شد.
این خبرها ادامه داشت تا اینکه حمل ماه گذشته بود که وزیر انرژی امریکا خبر مجوز فروش تکنولوژی هسته‌ای به عربستان سعودی را تأیید کرد.
سیاست‌مداران و قانونگذاران امریکایی نگرانند که بی‌توجهی کاخ سفید به تخطی احتمالی ریاض از تضمین‌ها و تعهدات امنیتی مرتبط با بازپردازش ضایعات هسته‌ای، بعدها به تهدیدی جدی علیه امنیت ملی امریکا تبدیل خواهد شد

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала