امریکا پس از قتل خاشقجی اطلاعات هسته‌ای رادر اختیار عربستان گذاشت

© AP Photo / Emrah Gurelثبوت دخالت احتمالی شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی
ثبوت دخالت احتمالی شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده امریکا، پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی، مجوز انتقال تکنولوژی هسته‌ای به عربستان را صادر کرد.

به گزارش اسپوتنیک، دولت امریکا، با گذشت زمان کوتاهی پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی دو مجوز برای شرکت‌های امریکایی صادر کرده تا اطلاعاتی حساس درباره تکنولوژی هسته‌ای را در اختیار عربستان سعودی قرار دهند. این خبر روز سه‌شنبه از سوی تیم کین، یکی از سناتورهای امریکا اعلام شد.
تیم کین، سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا زمان تایید این دو مجوز را شوکه‌کننده توصیف کرد و افزود که این اقدام دولت، نمونۀ دیگری از «الگوی رفتاری نگران کننده» امریکا و سیاست این کشور در قبال عربستان سعودی است.
کین این اطلاعات را بر اساس جوابیه‌ای منتشر کرده که از سوی وزارت انرژی امریکا به یک پرسش خود دریافت کرده است. براین اساس اولین مجوز 16 روز بعد از قتل جمال خاشقجی در 18 اکتبر 2018 و مجوز دوم در 18 فبروری 2019 صادر شده است.
این دو مجوز بخشی از هفت مجوز برای انتقال تکنولوژی هسته‌ای به عربستان است که از دسامبر سال 2017 توسط ایالات متحده امریکا صادر شده اند.
جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار تبعیدی سعودی، در دوم اکتبر سال گذشته میلادی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه به قتل رسید.
این روزنامه‌نگار در یک عملیات ویژه از سوی تیمی از ماموران دولت عربستان سعودی به قتل رسیده است. دولت عربستان سعودی پس از هفته‌ها فشارهای بین‌المللی، قتل قاشقجی به دست ماموران این کشور را تأیید کرد. ریاض گفته است که این قتل خودسرانه انجام شده است و ربطی به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی ندارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала