روسیه، امریکا و اسرائیل به خاطر خروج ایران از سوریه چه بهای می پردازند

© AFP 2023 / Jack Guezروسیه، امریکا و اسرائیل به خاطر خروج ایران از سوریه چه بهای می پردازند
روسیه، امریکا و اسرائیل به خاطر خروج ایران از سوریه چه بهای می پردازند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تکان سیاسی که اسرائیل در هفته گذشته پشت سر گذاشت، اعلامیه محتاطانه، اما بسیار مهم را تحت الشعاع قرار داد: در اواخر جون مییری بن شابات مشاور امنیت ملی اسرائیل ملاقات مشترک با همکاران امریکایی و روسی خود جان بولتون و نیکولای پاتروشیف برگزار میکند.

دانیئل شاپیرو (Daniel B. Shapiro) در نشریه Haaretz (اسرائیل) در ادامه می نویسد، این ملاقات در چوکات بی سابقه صورت میگیرد. ولی سطح چلنج های منطقوی که در برابر سه کشور قرار دارند، نیز چنین است. برای این دول حالا کارکردن مشترک برای جستجوی راه حل نهایت مهم است.

بعضی ها میتوانند این را به مثابه لطف از جانبه رئیس جمهور دونالد ترامپ و صدراعظم بینیامین نیتانیاهو تلقی کنند که موضعگیری او را رهبر امریکا در تلاش باقی ماندن در مقامش پیوسته تحکیم میکند. اما بدون توجه به زمینه سیاسی، ملاقات امکان مهم استراتژیک شمرده میشود و مبتکرین آن به خاطر سازماندهی مذاکرات شایسته ستایش می باشند.

سوال عمده در اجندا سوریه، از جمله حضور نظامی ایران، خواهد بود که به علت ده ها و حتی صدها حملات هوایی اسرائیل مبدل گشته است.

مولف می افزاید، روسیه با بی میلی با عملیات اسرائیل علیه دستگاه های راکتی و طیارات بی پیلوت ایران که جهت حملات برضد اسرائیل استفاده میشوند، موافقه میکند. ولی نیتانیاهو که بارها به مسکو رفته، تا موضعگیری خود را به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ارایه کند، جهت توسعه همکاری روسیه برای رفع این تهدید تلاش می ورزد.

به گفته مولف، روسیه تا به حال کار کمتر برای محدودساختن حضور نظامی ایران در سوریه انجام میداد. این مطالبه عمده اسرائیل و امریکا در ملاقات مشترک مشاورین در باره امنیت ملی خواهد بود. آنها پافشاری خواهند کرد، تا روسیه با نقش کلیدی آن در سوریه و نفوذ عظیم بر رژیم اسد که او را از سپردن به فراموشی نجات داد، برای تهران نورم های حقوقی تعیین کند و نیروهای ایران را به خروج مجبور سازد.

روسیه میگوید که صلاحیت آن را ندارد که به اسد دیکته کند که کدام نیروهای خارجی باید در خاک سوریه حضور داشته باشند. در موارد دیگر روسیه با اسرائیل در این باره به توافق رسیده که نیروهای ایرانی، افراد مسلح «حزب الله» و نیروهای مردمی شیعه در 60 کیلومتری مرز اسرائیل قرار داشته باشند.

آیا افزودن امریکا به بحث روی این پرابلم معادله را تغییر خواهد داد؟ در هفته جاری بارک راوید از تلویزیون 13 اسرائیل خبر داد که واشنگتن طی این اواخر به روسیه تفهیم نموده که امریکا کاملاً از ضربات هوایی اسرائیل بر اهداف ایرانی در سوریه حمایت میکند و اینکه خروج نیروهای ایرانی را نه تنها اسرائیل، بلکه امریکایان نیز مطالبه میکنند.

اما امکانات امریکا در سوریه محدود اند. بعد از ختم عملیات برضد داعش (سازمان ممنوع در روسیه — تبصره مدیریت مسوول)، رئیس جمهور ترامپ به وضاحت تفهیم نمود که خواستار خروج نیروهای امریکایی از سوریه می باشد.

اسرائیل و امریکا باید از امکانات این ملاقات استفاده کنند، تا روسیه را، بالاخره، به محدودساختن حضور ایران در سوریه تشویق کنند.

امریکا جهت تجدید مذاکرات با ایران در مورد برنامه هستوی تلاش می ورزد. روسیه از داشتن سلاح هستوی ایران حمایت نمی کند، ولی خواستار حفظ برجام می باشد که ترامپ از آن خارج گردید و بدون شک، جهت دستیابی بر محدودیت های کمتر در رابطه به ایران در آینده، نسبت به امریکا و اسرائیل، تلاش خواهد کرد.

روسیه در عین حال میخواهد از منازعه نظامی بین امریکا و ایران جلوگیری نماید. عواقب بی ثبات کننده چنین برخورد یا شکست رژیم ایران — یکی از علل است، اما عمده نیست. برای آن که احتمال منازعه بین امریکا و ایران را اصغری سازد، مسکو سعی می ورزد از دیپلوماسی استفاده کند و منجمله ایران را به گذشت ها فرا میخواند.

با این مذاکرات همچنان خطرات توام می باشند که اسرائیل و امریکا باید از آنها جلوگیری نمایند. اول اینکه، روسیه جهت جدایی دو متحد یا حتی استفاده از اسرائیل تلاش خواهد کرد، تا امریکا را به گذشت های غیرقابل قبول مجبور سازد. بطور مثال، پاتروشیف میتواند جهت دستیابی بر تضعیف تحریمات ضد روسیه به خاطر اوکراین و پیوستن کریمیا در بدل توافق روسیه با خروج نیروهای ایران از سوریه تلاش نماید.

اسرائیل تمام دلایل برای تعقیب نمودن منافع استراتژیک خود دارد. برای اصغری ساختن تهدید ایران در سوریه اسرائیل میتواند، از جمله، از چینل ارتباط بین نیتانیاهو و پوتین و این چارچوب سه جانبه استفاده نماید. ولی پیگیری این اهداف بدون درگیرشدن در بزرگترین برخورد سیاسی که واشنگتن توانایی آن را دراد، بهتر خواهد بود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала