تهدید و تحقیر شاگردان مکاتب در بامیان

© Sputnik / کسرا روییمکتب
مکتب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در بامیان شاگردان مکاتب مورد لت‌وکوب و حتی پاره‌کردن لباس قرار می گیرند.

اسپوتنیک به نقل از سلام وطندار، شماری شاگردان و والدین‌شان در بامیان از افزایش لت‌وکوب توسط مدیران و معلمان‌ در مکتب‌های این ولایت شکایت دارند. آنان می‌گویند، با آن که لت‌وکوب و هر گونه تنبیه‌بدنی در نهادهای مربوط به معارف کشور منع است، اما در شماری از مکتب‌های بامیان شاگردان هم‌چنان از سوی معلمان‌شان لت‌وکوب می‌شوند.

در تمامی مکاتب افغانستان «کودکستان» ساخته می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
در تمامی مکاتب افغانستان «کودکستان» ساخته می‌شود
زینب، دانش‌آموز صنف یازدهم در مرکز بامیان که به علت ترس از معلمانش نمی‌خواهد نام مکتب خود را بگیرد به سلام‌وطندار می‌گوید، بارها گواه بدرفتاری و خشونت مدیر مکتب و معلمان در برابر خود و دیگر شاگردان بوده است.
به گفتۀ زینب، معلمان با گذاشتن قلم در میان انگشتان دست شاگردان، لت‌وکوب با خط‌کش و چوب، غیرحاضرکردن از 7 تا 10 روز، پاره‌کردن لباس شاگردان دختر و قیچی‌کردن موهای‌شان، آنان را تنبه می‌کنند.
برخی از شاگردان بامیانی می‌گویند، شماری از معلمان افزون بر لت‌وکوب به آنان هشدار می‌دهند که اگر این موضوع را با والدین‌شان در میان بگذارند، ناکام و یا به مکتب دیگری تبدیل خواهند شد.
پیشنهاد وزارت تحصیلات به شاگردان ناراض از نتایج کانکور - اسپوتنیک افغانستان
پیشنهاد وزارت تحصیلات به شاگردان ناراض از نتایج کانکور

سهیلا مادر یکی از شاگردان در این ولایت از وزارت معارف می‌خواهد تا هر چه زودتر جلو لت‌وکوب شاگردان از سوی معلمان در مکتب‌های بامیان را بگیرد.
عارف محبی، مسئول شبکه عملکرد حفاظت از کودکان در بامیان با تأیید لت‌وکوب شاگردان در مکتب‌های این ولایت می‌گوید که این نهاد چندین ویدیویی بد رفتاری معلمان با شاگردان از جمله لت‌وکوب 9 دانش‌آموز دختر در یکی از مکتب‌های متوسطه را در اختیار دارد.
او می‌گوید، برای حل این موضوع چندین بار دادخواهی کرده‌اند، اما هنوز نتیجه‌یی در پی نداشته است.
اما ایوب امیری، سرپرست ریاست معارف بامیان می‌گوید که هرگونه تنبیه‌بدنی در نهادهای آموزشی منع است و تاکنون هیچ‌ گزارش مشخصی از رفتارهای خشونت‌آمیز و لت‌و‌کوب شاگردان توسط معلمان، دریافت نکرده‌اند.
عزیزالله رحمانی، مسئول بخش کودکان کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان، لت‌وکوب شاگردان را در تضاد با ارزش‌های حقوق بشری می‌خواند و می‌گوید که این کار بر روحیه شاگردان اثرهای منفی نیز می‌گذارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала