آغاز روند ثبت نام رای دهندگان برای انتخابات ریاست جمهوری

© Photo / I E C A / I E C Aکمیسیون مستقل انتخابات
کمیسیون مستقل انتخابات - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روند نام‌نویسی تقویتی رأی‌دهنده‌گان برای انتخابات ریاست جمهوری امروز شنبه هژدهم جوزا به صورت رسمی آغاز شد.

به گزارش اسپوتنیک، کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که روند تقویتی ثبت نام رای دهندگان برای انتخابات ریاست جمهوری در 33 ولایت امروز آغاز خواهد شد تا بازماندگان نیز توانایی شرکت در انتخابات آینده را داشته باشند. این روند از هژدهم جوزا تا هشتم سرطان همه روزه از ساعت هفت صبح تا چهار پس از چاشت در مرکز ولسوالی‌ها و ناحیه‌ها ادامه می‌یابد.
واجدین شرایط رای دهی که سال گذشته به دلایل مختلفی در روند ثبت نام رای دهندگان انتخابات پارلمانی شرکت نکرده بودند برای رای دهی در انتخابات ریاست جمهوری می‌توانند از امروز ثبت نام کنند.
کمیسیون انتخابات ، این روش را «روند تقویتی» نام گذاشته است.
«حبیب‌الرحمان ننگ» رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان به رسانه ها گفت: حدود 9 میلیون نفر سال گذشته در روند ثبت نام رای دهندگان انتخابات پارلمانی این کشور ثبت نام کردند که در انتخابات ریاست جمهوری نیز از همین فهرست رای دهندگان استفاده خواهد شد.
وی افزود: کسانی که به تازگی به سن 18 سالگی رسیده‌اند، مهاجرینی که از سایر کشورها بازگشته‌اند و کسانی که از روند ثبت نام رای دهندگان انتخابات پارلمانی جامانده بودند نیز می‌توانند برای رای دهی انتخابات ریاست جمهوری در روند ثبت نام تقویتی شرکت کنند.
گفتنی است که تنها در ولایت غزنی روند ثبت نام رای دهندگان برای انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری به صورت همزمان ادامه دارد زیرا در این ولایت انتخابات برگزار نشده بود.
بر اساس تصمیم کمیسیون انتخابات قرار است ثبت نام رای دهندگان تقویتی ریاست جمهوری بدون استفاده از تکنولوژی بیومتریک و به صورت غیر هوشمند انجام شود.
این موضوع واکنش برخی از نهادهای ناظر بر روند انتخابات افغانستان را برانگیخته است زیرا از یک طرف تفکیک ثبت نام کنندگان تکراری بدون استفاده از ثبت نام هوشمند تقریبا ناممکن است و از سوی دیگر استفاده از فناوری در تمام مراحل انتخاباتی یکی از قوانین انتخاباتی این کشور است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала