امریکا: در مذاکرات صلح دستاورد های زنان افغان نباید قربانی شود

© Photoشکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند
شکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ده‌ها عضو کانگرس ایالات متحده امریکا خواهان حفظ دستاوردهای زنان افغان در گفت‌وگوهای صلح با طالبان استند.

به گزارش اسپوتنیک، شماری از اعضای کنگرس با ارسال نامه‌یی به وزیر خارجه ایالات متحده می‌گویند که نیاز است تا آواز زنان نه تنها درباره دستاوردهای هژده سال گذشته که به سختی به دست آمده اند، بل درباره آینده کشور شان نیز شنیده شوند.
در این نامه از وزیر خارجه امریکا خواسته شده است تا از موقف زنان افغان در تمامی بحث‌های صلح با طالبان محافظت نماید.
در نامه اعضای کانگرس ایالات متحده امریکا که به وزیر خارجه امریکا و یک نسخه آن به زلمی خلیل‌زاد فرستاده شده است، آمده است: «در هنگام گفت‌وگوها میان نماینده‌گان ایالات متحده امریکا و طالبان در ماه‌های فبروری و می در دوحه، از زنان افغانستان نماینده‌گی نشد. نیاز است آواز زنان افغان نه تنها درباره حقوق زنان بل، درباره آینده کشورشان شنیده شوند. ما از وزارت خارجه می‌خواهیم که از موقف زنان افغان در گفت‌وگوهای صلح و دست آوردهایی که به سختی به دست آمده‌اند، در تمامی بحث‌های صلح محافظت نماید.» 

افغانستان و ایران موضوع گفت‌وگوی مایک پمپئو با آنگلا مرکل - اسپوتنیک افغانستان
افغانستان و ایران موضوع گفت‌وگوی مایک پمپئو با آنگلا مرکل

فرخنده زهرا نادری، مشاور پیشین رییس جمهور غنی، می گوید: «اگر در اطراف میز نیستی، در نظام نمی‌توانی که باقی بمانی. کسانی که در اطراف میز می‌آیند اینان با یکدیگر صلح می‌کنند، صلح بر مفکوره شان، صلح بر دیدگاه‌های متفاوت شان. اگر در او میز نیستی به این معنا که دید متفاوت و یا وجه مشترکت بسیار مهم نیست.»
در بخش دیگری از این نامه آمده است که فعالیت بیش از شصت هزار زن در مکتب‌ها و دانشگاه‌های افغانستان، ده هزار زن در بخش بهداشت این کشور و فراهم شدن زمینه اشتغال برای هفتاد و هفت هزار تن از سوی زنان بازرگان، از دستاوردهای زنان استند.
شینکی کروخیل، عضو مجلس نماینده‌گان به طلوع نیوز گفته است: «زنان افغان نیز برای خود دادخواهی کردند و امروز که اعضای کانگرس نامه فرستادند، این یک اقدام مثبت است و به این معنا است که از مشارکت زنان حمایت کامل دارند.»
شماری از زنان نیز درباره برایند گفت‌وگوهای صلح در باره زنان نگران استند و می‌گویند که تا کنون هیچ صدایی برای رعایت حقوق زنان در این گفت‌وگوها نشنیده‌اند.
آنان می گویند: « اگر کهخانم‌ها در گفت‌وگوهای صلح اشتراک نکنند، پس این گفت‌وگوها ناقص می‌باشد.»
به گفته آنان، نقش زنان در صلح باید زیادتر باشد، چون ما هم حق زند‌ه‌گی کردن را در این جامعه داریم».
به گفته قانون گذاران امریکایی، زنان و دختران در افغانستان در هژده سال حقوق شان را به دست آورده‌اند و نباید این دست آوردها قربانی شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала