آیا هفتمین دور سفرهای خلیلزاد سرانجام گره کور صلح را باز خواهد کرد؟

© Photo / EK / EKزلمی خلیلزاد
زلمی خلیلزاد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ریاست اجرایی کشور میگوید که تنها گفتگوهای بین الافغانی راه رسیدن به صلح را باز خواهد کرد و تلاش های منطقوی و جهانی نیز، افغانستان را در این زمینه کمک خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک،شماری از آگاهان امور سیاسی بر این باورند که در جریان هفتمین دور سفرهای زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان به کشورهای منطقه، امریکا و طالبان به توافقات کلیدی دست خواهند یافت.
اما امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرایی نظر دیگری دارد. وی در گفتگو با رسانه های خبری کابل می گوید:"هر زمانی که زمینه‌ی گفتگوهای بین الافغانی فراهم شود، حکومت از آن استقبال می‌کند و ما معتقد هستیم که یکی از مراحل بسیار مهم در پروسه صلح افغانستان، آغاز مذاکرات بین الافغانی است."
هرچند حکومت از نشست بین الافغانی آلمان و قطر که هنوز زمان آن مشخص نیست در جریان قرار ندارد، اما طالبان گفته است که تا اکنون روی شرکت شان در این نشست تصمیم گرفته نشده است.
در همین حال شیدا محمد ابدالی یکی از نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید که بدون ایجاد یک اجماع داخلی؛ رسیدن به صلح ناممکن خواهد بود. وی گفته است، "پیش از این که چنین نشست‌ها صورت بگیرد ما یک آجندای مشخص باید ببینیم، آجندای که در آن نتیجه اش مشخص شود."
از سویی هم زلمی خلیزاد فرستاده‌ی ویژه امریکا برای صلح افغانستان تا اکنون شش بار با نمایندگان سیاسی طالبان در مورد صلح و آغاز گفتگوهای بین الافغانی در عقب درهای بسته صحبت کرده است؛ اما به باور شماری از چهره های سیاسی منجر به افزایش خشونت‌ها در سراسر کشور شده است.
آقای خلیل‌زاد از ده روز بدین سو، هفتمین دور سفرهای خود پیرامون صلح افغانستان را به کشورهای اروپایی و آسیایی آغاز کرده و قرار است در جریان این سفر نیز با نمایندگان طالبان در قطر دیداری داشته باشد.
در این دور گفتگوها آقای خلیلزاد به شمول افغانستان و پاکستان به کشورهای آلمان، بلجیم، امارات متحده عربی و قطر سفر کرده و پیرامون صلح افغانستان گفتگو خواهد کرد.
شماری از آگاهان امور سیاسی بر این باورند که خلیل‌زاد در دیدار با طالبان، روی زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی و وجود چند پایگاه نظامی ایالات متحده در افغانستان به توافق خواهد رسید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала