نخستین همایش هم اندیشی جهانی جنبش روشنایی

© K.Bezhanنخستین همایش هم اندیشی جهانی جنبش روشنایی
نخستین همایش هم اندیشی جهانی جنبش روشنایی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اعضای جهانی جنبش روشنایی از تاریخ 31 می تا 4 جون سال روان میلادی نخستین همایش هم اندیشی شان را در شهر سمرقند برگزار کردند.
بهزاد - اسپوتنیک افغانستان
بهزاد: هدف جنبش روشنایی انسانی کردن سیاست در افغانستان است – قسمت اول

به گزارش اسپوتنیک، شورای عالی مردمی جنبش روشنایی در مشورت با ستادها و فعالان این جنبش به منظور بررسی و بازبینی نحوه فعالیت های این جنبش در سراسر جهان و لزوم داشتن برنامه های بلند مدت به منظور مبارزه با تبعیض و نابرابری، نخستین نشست هم اندیشی را در شهر سمرقند جمهوری ازبکستان برگزار نمود.

اعضای این نشست از چهار قاره جهان (استرالیا، امریکا، اروپا و آسیا) به نمایندگی از ستادها و انجمن های پشتیبان جنبش روشنایی و افراد فعال در این کشورها اشتراک کرده ورزیده بودند.

اشتراک کنندگان پس از 5 روز بحث و تبادل نظر روی موضوعات مهم و اساسی (بررسی گذشته جنبش روشنایی، تحلیل وضعیت موجود جامعه و برنامه های آینده جنبش روشنایی)، موارد ذیل را به اتفاق آراء به تصویب رساندند.

1. جنبش روشنایی، یک شبکه مدنی — اجتماعیِ جهانی است که در راستای مبارزه با تبعیض و تحقق عدالت اجتماعی و بر اساس ارزشهای جهانشمول انسانی فعالیت می کند و به منظور تنظیم فعالیت ها، جنبش روشنایی باید دارای تشکیلات گردد.

2. ایجاد یک مرکز مطالعاتی با بهره گیری از متخصصین که بتواند به مثابه اتاق فکر جنبش روشنایی عمل نماید.

3. ایجاد صندوق مالی برای تمویل فعالیت های جنبش روشنایی.

 4. ایجاد رسانه جنبش روشنایی اعضای نخستین نشست هم اندیشی جهانی جنبش روشنایی، به یک کمیته کاری وظیفه سپردند تا بر اساس اصول و چارت تشکیلاتی تصویب شده در نشست، اساسنامه جنبش روشنایی را طی سه ماه آینده آماده نموده و به شورای عالی مردمی جنبش روشنایی تسلیم نماید.

یادآور ی می کنیم، که جنبش روشنایی پس از آن شکل گرفت که ارگان‌های انرژی افغانستان، به‌خصوص شرکت برشنا، مسیر سالنگ را برای عبور لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان انتخاب کرد. در حالی‌که ماسترپلان انرژی افغانستان، که توسط کمپنی فیشنر ساخته شده است، مسیر بامیان را توصیه کرده است. هزاران نفر در ولایت‌های بامیان، هرات و غزنی دست به اعتراض زدند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала