طبق نتائیج تحقیقات نو، زمان در سایبیریا گروپ نامعلوم مردم باستانی زندگی میکردند

© Depositphotos.com / Sbelovطبق نتائیج تحقیقات نو، زمان در سایبیریا گروپ نامعلوم مردم باستانی زندگی میکردند
طبق نتائیج تحقیقات نو، زمان در سایبیریا گروپ نامعلوم مردم باستانی زندگی میکردند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان معلومات جینیتیکی دو دندان شیری اطفال DNK مردم قدیمی را تحلیل نموده که در سایبیریا و روسیه مرکزی کشف شده اند. آنها توانسته 34 جینوم قدیمی را بازسازی کنند که عمر آنها را از 31 هزار سال تا 600 سال تشکیل میداد و معلوم نموده که چگونه مردم دوره سنگ قدیم در سایبیریا مسکون شده و بعداً از طریق باریکه بیرنگ به امریکا راه یافته اند.

میندی وایسبیرگر (Mindy Weisberger) در نشریه Live Science (امریکا) در ادامه می نویسد، دندان های کوچک که به دو طفل، غیرخویشاوند، تعلق داشتند، در ایستگاه یان در کنار دریای یانا در سایبیریا کشف شده و این محل برای اولین بار در سال 2001 کشف شده بود. اگرچه در ایستگاه یان چند هزار اثر — بشمول وسایل سنگی کار، اشیای از عاج فیل و استخوان های حیوانات دیگر یافت شده بود — این دندان ها یگانه بقایای انسانی اند که در این محل یافت شده اند.

دندان ها و آثار دیگر ثبوت های قبلی اقامت مردم در این منطقه اند و دندان ها قدیمترین بقایای انسانی عهد پلیستوسین می باشند که در این منطقه یافت شده اند.

اگرچه ایستگاه یان در قسمت شمال-غربی سایبیریا قرار دارد، DNK که از این دندان ها بدست آمده، دانشمندان را به این امر متقاعد ساختند که این محله سایبیریای شمالی «خویشاوند دور» شکارچیان قدیم در یوریشیای غربی بود و آنها ممکن به زودی بعد از آن به اینجا آمده بودند که آسیایان از اروپایان جدا شدند.

طبق تحقیقات، جوامع دیگر سایبیریایی که بعداً به این منطقه آمده، — منجمله آنهایی که از آنها باشندگان فعلی سایبیریا بوجود آمده، — از شرق آسیا منشا میگیرند.

عقیده بر آنست که مردم در منطقه ماورای قطبی 45 هزار سال قبل مسکون شده که بقایای استخوان های فیل های مامونت در این باره گواهی میدهند. مارتین سیکورا (Martin Sikora)، پروفیسور جیوجنیتیک در پوهنتون کوپینهاگن در دنمارک یکی از محققین معلومات داد که طبق ارزیابی های محققین تحقیقات نو، گروپ مردم که در سواحل دریای یانا زندگی میکردند، از جوامع دیگر یوریشیایی تقریباً 40 هزار سال قبل جدا شده اند.

تقریباً 18-20 هزار سال قبل اخلاف مردم سایبیریای شمالی با نمایندگان دو گروپ مردم آسیای شرقی خلط شدند. اجزای جمجمه های که در پهلوی دریای کولیما در سایبیریا یافت شده و تقریباً 10 هزار سال قدامت دارند و طبق نتائیج تحقیقات، آنها به شباهت جینیتیکی با مردمان قدیمی سایبیریای شمالی و نمایندگان آن گروپ های آسیای شرقی اشاره میکنند که به اجداد مردم بومی امریکا مبدل گشته اند.

طوریکه دانشمندان در تحقیق خود می نویسند، اگرچه مردم باستانی سایبیریای شمالی اجداد مستقیم امریکایان بومی یا اقوام فعلی سایبیریا نبودند، «نشانه های ارثیت جینیتیکی آنها را میتوان در جینوم های قدیمی و معاصر در تمام امریکا و یوریشیای شمالی پیدا کرد». این ثابت می سازد که اسکان سایبیریا — و امریکا — تاریخ به مراتب پیچیده تر، نسبت به آن دارد که مولفان در تحقیقات قبلی پیشبینی میکردند.

نتیجه گیری های دانشمندان در تاریخ 5 جون در مجله Nature منتشر شده اند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала