حمدالله محب: تا چهار ماه آینده کمر طالبان را خواهیم شکست

© Photo / ARG / ARGحمدالله محب
حمدالله محب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور هشدار می‌دهد که نیروهای دولتی تا چهار ماه آینده کمر طالبان را در میدان‌های جنگ خواهند شکِست.

به گزارش اسپوتنیک، در اوج نبردها در کشور و شدت‌گیری حمله‌های طالبان بر بخش‌هایی از کشور، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور در یک گفتگوی ویژه با طلوع نیوز هشدار می‌دهد که نیروهای دولتی تا چهار ماه آینده کمر طالبان را در میدان‌های جنگ خواهند شکِست.
او در این باره بیان داشت: «بن‌بست جنگ شکسته شده‌است، به نظرم اگر ما چهار ماه این وضعیت را دوام داده بتوانیم، بن بست چه که کمر طالبان می‌شکند». 

منابع نزدیک به طالبان از سردی گفتگوها میان طالبان و خلیلزاد خبر می‌دهند - اسپوتنیک افغانستان
منابع نزدیک به طالبان از سردی گفتگوها میان طالبان و خلیلزاد خبر می‌دهند

محب می‌گوید که طالبان حتا توان پرداخت پول تکت هوا پیمایی را که برای سفرها در گفت و‌گوهای صلح شرکت می‌کنند را نیز ندارند.
مشاور امنیت ملی رئیس جمهور می گوید، ما از یک معامله بد (میان امریکا و طالبان) می‌ترسیدیم. ما نگران بودیم. فعلا تا اندازه‌ای موضوع حل شده، ارتباط ما بهتر شده و معلومات مربوط به مذاکرات صلح با ما شریک ساخته می‌شود."
قرار است هفتمین دور گفتگوهای مستقیم میان زلمی خلیلزاد و گروه طالبان به زودی در دوحه قطر برگزار شود.
مشاور امنیت ملی کشور در ماه مارچ امسال در سفرش به امریکا به آقای خلیلزاد حمله کرد و مذاکرات امریکا به رهبری او با گروه طالبان در دوحه قطر را غیرشفاف خواند.
او در بخش دیگر از سخنانش در این گفت‌وگو، تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان را ناکام می‌داند.
او چند ماه پیش نیز همزمان با شدت‌گیری تلاش‌های امریکا برای صلح با طالبان، خلیل‌زاد را متهم کرده بود که در تلاش سهیم شدن در قدرت افغانستان است. مطرح کردن این اتهام‌، برای مشاور امنیت ملی افغانستان چالش برانگیز شد و ایالات متحده اعلام کرد که رابطه‌اش را با او قطع کرده‌است و نیز نماینده‌گان امریکا در نشست‌هایی‌که محب در آن حضور داشت، شرکت نمی‌کردند.
اما، آقای محب می‌گوید که از اظهاراتش در برابر خلیل‌زاد پیشیمان نیست. او می‌افزاید که امریکایی‌ها از وی خواستند معذرت بخواهد و حرف‌هایش را پس بگیرد، اما وی به این خواست آن‌ها تن درنداد و رییس‌جمهور غنی نیز لازم ندانست که او استعفا بدهد.
محب در این باره بیان داشت: «من در برابر مردم افغانستان مسؤولیت دارم. من مشاور امنیت ملی کشور خودم استم. منافع ملی برای ما بالاتر از همه چیز است. روند صلح یک روند مغلق است. این یک از تندی‌ها بود شاید تندی‌های دیگری را هم ببینیم.»
وی همچنان، می‌گوید که گفت وگوهای صلح امریکا و طالبان بر روحیه نیروهای امنیتی نیز تأثر بد گذاشته اند.
مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور غنی، در واکنش به برگزاری نشست سیاسیون و طالبان در مسکو و نیز برقراری ارتباط شماری از کشورهای همسایه با طالبان به شمول ایران، می‌گوید که این رابط‌ها برای امنیت ملی افغانستان تهدید استند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала