نخست‌وزیر هند از پرواز بر آسمان پاکستان صرف‌نظر کرد

© AFP 2023 / Patrik Stollarzنخست‌وزیر هند از پرواز بر آسمان پاکستان صرف‌نظر کرد
نخست‌وزیر هند از پرواز بر آسمان پاکستان صرف‌نظر کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نخست‌وزیر برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای در بیشکک ترجیح داد از آسمان پاکستان استفاده نکند.

به گزارش اسپوتنیک، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای در بیشکک از طریق آسمان پاکستان حاضر به پرواز نشد.

با وجود موافقت اصولی اسلام آباد برای عبور طیارۀ حامل آقای مودی، از آسمان پاکستان برای سفر به بیشکک اما او با صرف‌نظر کردن از این مسیر کوتاه، مسیر طولانی عمان — ایران و آسیای میانه را برای رسیدن به مقصد انتخاب کرد.

نخست وزیر هند - اسپوتنیک افغانستان
درخواست نخست وزیر هند برای برگزاری کنفرانس جهانی ضد تروریسم

راویش کومار، سخنگوی وزارت امور خارجه هند امروز چهارشنبه اعلام کرد که نخست وزیر این کشور امروز هنگام سفر به بیشکک پایتخت قرقیزستان برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای، ترجیح داده است از مسیر پروازی کوتاه آسمان پاکستان پرهیز کرده و با استفاده از آسمان عمان، ایران، و چند کشور آسیای مرکزی به مقصد خود برسد.

نشست سازمان همکاری‌های شانگهای که قرار است 13 و 14 ماه جون در بیشکک قرقیزیستان برگزار شود، میزبان رهبران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان و همچنان ایران به عنوان عضو ناظر خواهد بود.

تنش بین هند و پاکستان در دو ماه اخیر به‌ دنبال حمله انتحاری مرگبار در کشمیر تحت کنترول دولت دهلی نو شدت گرفته است. در آن حمله دست کم چهل نظامی هند کشته شدند.

این حمله پرتلفات‌ترین حمله در کشمیر تحت کنترول هند، در سی سال گذشته عنوان شده است. دهلی نو می‌گوید، گروه موسوم به «جیش محمد» مستقر در خاک پاکستان مسوول اصلی این حمله تروریستی است، ادعایی که اسلام آباد آن را رد کرده است.

پس از ماجرای حمله در کشمیر، هند خاک پاکستان را مورد حمله هوایی قرار داد و یک روز پس از آن نیز نیروی هوایی پاکستان در واکنش به نقض حریم هوایی خود، دو جنگنده هند را سرنگون و یک خلبان هندی را اسیر کرد؛ دهلی نو نیز همزمان ادعا کرد که نیروی هوایی هند یک فروند جنگنده اف-16 پاکستان را سرنگون کرده است.

اگرچه عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز قرار است در کنار همتای هندی خود در اجلاس دو روزه سران عضو پیمان شانگهای در بیشکک شرکت کند، اما سخنگوی وزارت امور خارجه هند روز یکشنبه اعلام کرده بود که هیچ گونه دیدار دو جانبه‌ای میان سران پاکستان و هند در حاشیه نشست سازمان همکاری‌های شانگهای برنامه ریزی نشده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала