هنوز هم دختران غوری در بدل گاو و گوسفند فروخته می‌شوند

© AP Photo / Rahmat Gulهنوز هم دختران غوری در بدل گاو و گوسفند فروخته می‌شوند
هنوز هم دختران غوری در بدل گاو و گوسفند فروخته می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نتایج پژوهش «نهاد اجتماعی و انکشاف ملی جوانان افغانستان» نشان می‌دهد که بیش از 60 درصد دختران در غور به علت‌های ناامنی، مشکلات و سنت‌های بد حاکم در جامعه، از حق آموزش محروم‌اند.

اسپوتنیک به نقل از آژانس خبری سلام وطندار، مسئولین این نهاد در برنامۀ ستایش از زنان نخبه و دانش‌آموزان و دانشجویان پیشتاز غور، وضعیت آموزش و پرورش به ویژه مکتب‌های دخترانه را در این ولایت نگران کننده می‌خوانند و ریاست معارف را در این زمینه به بی‌توجهی متهم می‌کنند.

تیم دختران ربات ساز افغان با مدال نقره به وطن برگشتند - اسپوتنیک افغانستان
تیم دختران ربات ساز افغان با مدال نقره به وطن برگشتند

محمدحسن حکیمی، مسئول نهاد اجتماعی و انکشاف ملی جوانان افغانستان در ولایت غور می‌گوید که 95 درصد زنان در این ولایت به عدالت اجتماعی دسترسی ندارند، بیش از 50 درصد دختران به ازدواج‌های زیر سن تن می‌دهند، به خون‌ بها داده می‌شوند و یا در بدل گاو و گوسفند به فروش می‌رسند.
غلام‌ناصر خاضع، والی غور که در این برنامه حضور داشت، نیز وضعیت معارف به ویژه مکاتب‌ عالی دخترانه را در این ولایت اسفبار می‌خواند و مسئولین ریاست معارف و ادارۀ مکتب‌های این ولایت را در برابر آموزش و پرورش دختران به بی‌توجهی متهم می‌کند.
او می‌گوید، هر چند به یکی از مکاتب عالی دخترانۀ این ولایت «بر خلاف قانون» تغییراتی را به میان آوردند، اما باز هم نتیجه‌یی در پی نداشت.

منع فروش مرگ موش در غور برای جلوگیری از خودکشی زنان و دختران - اسپوتنیک افغانستان
منع فروش "مرگ موش" در غور برای جلوگیری از خودکشی زنان و دختران

احمدصابر نوری، رئیس معارف غور وجود مشکلات در ریاست معارف و محروم ماندن دختران از آموزش را می‌پذیرد، اما می‌گوید که فقروبیکاری وعدم علاقه‌مندی خانواده‌ها در بخش‌هایی این ولایت سبب شده تا کودکان واجد شرایط و به ویژه دختران، به مکتب فرستاده نشوند.
رئیس معارف غور می‌گوید، تلاش دارند تا در هماهنگی با ادارۀ محلی و بزرگان قوم، تغییراتی را در سطح معارف این ولایت به میان آورند.
نهاد اجتماعی و انکشاف ملی جوانان افغانستان و مقامات محلی در غور در حالی از وضعیت آموزش و پرورش در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند که از یک ماه بدین‌سو معلمان غور آنچه را اندک بودن حقوق‌شان می‌گویند، اعتصاب کرده‌اند و دست‌ از درس‌دادن کشیده‌اند.
ولایت غور از جملۀ بخش‌های مرکزی افغانستان به شمار می‌رود و از نگاه توسعه یک ولایت عقب‌مانده محسوب می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала