Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

اشپلاق هیجان در قاره سیاه

© AFP 2023 / KHALED DESOUKIاشپلاق هیجان در قاره سیاه
اشپلاق هیجان در قاره سیاه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جام ملت‌های افریقا ۲۰۱۹ تا چند روز دیگر در سرزمین فراعنه، (مصر) کلید خواهد خورد.

به گزارش اسپوتنیک، سی‌و دومین دور مسابقات جام ملت‌های آفریقا 2019 موسوم به CAF از 21 ماه جون، در مصر آغاز می‌شود. در حالی که کامرون میزبان اصلی این رویداد بود، اما فدراسیون بین المللی فوتبال پس از بررسی زیر ساخت‌های این کشور، برگزاری چنین تورنمنتی را مناسب ندیده و حق میزبانی را به مصر داد.

رقابت‌های یاد شده به خاطر ماه مبارک رمضان، بنا به درخواست اکثر تیم‌های حاضر در این مسابقات، با یک ماه تاخیر ربرو گشت که از هفته پیش رو شروع شده و تا نوزدهم جولای 2019 ادامه خواهد یافت.

در این رقابت‌ها (24 تیم) کشورهای مصر، الجزایر، آنگولا، بنین، بوروندی، کامرون، کنگو، غنا، گینه بیسائو، ساحل عاج، گینه، کنیا، ماداگاسکار، مالی، موریتانی، مراکش، نامبیا، نیجریه، سنگال، آفریقای جنوبی، تونس، تانزانیا، اوگاندا و زیمبابوه حضور دارند و در 6 گروه 4 تیمی باهم مسابقه خواهند داد.

دو تیم اول از چهار گروه به دور بعد جواز حضور می‌گیرند و 4 تیم سومی که بیشترین امتیازات را گرفته باشند نیز صعود خواهند نمود تا 16 تیم مرحله یک هشتم نهایی مشخص شود. (به عنوان مثال تیم دوم گروه A به مصاف تیم دوم گروه C می رود. تیم اول گروه D به مصاف سومین تیم از یکی از گروه های B، E یا F می رود. صدرنشین گروه B به مصاف یکی از تیم های سوم گروه A، C یا D خواهد رفت، تیم اول گروه F با تیم دوم گروه E مصاف خواهد داد.

تیم ملی کامرون هم که در سال 2017 فینال را با نتیجه 2-1 برابر مصر (که بیشترین تعداد قهرمانی را در تمام ادوار مسابقات در اختیار دارد) برنده شد و جام را بالای سر برد، در این دور رقابت‌ها مدافع عنوان قهرمانی خواهد بود. البته مصر در حالی از 2010 دوباره میزبانی رقابت‌ها را برای دومین بار به عهده می‌گیرد که طی 9 سال اخیر نتوانسته طعم قهرمانی را بچشد و شاید این بار در سرزمین فرعون، دوباره نوای قهرمانی به صدا در آید.

در جام ملت‌های آفریقا، ستاره‌هایی نام‌دار چون محمد صلاح، سادیو مانه و ریاض محرز، حضور دارند که هواداران بی شمار را به خود جلب خواهند کرد و دیدن رقابت دوباره‌ی این سه ستاره، قطعا باعث رضایت علاقه مندان به فوتبال خواهد بود.

قابل ذکر است که در تاریخ برگزاری جام ملت‌های آفریقا، مصر با 7 قهرمانی رکورد دار است و کامرون با 5 ، غنا 4، نیجریه 3، ساحل عاج 2، جمهوری دموکراتیک کنگو 2 به ترتیب دوم تا ششم هستند.

البته در این رقابت‌‌ها زامبیا، تونس، سودان، الجزایر، مراکش، اتیوپی، آفریقای جنوبی و کنگو نیز توانسته اند یکبار جام قهرمانی را بالای سر ببرند، ولی در این میان ناکامان بزرگی نیز دیده می‌شوند که غنا با 5 و نیجریه با 4 شکست در فینال، بدترین رکورد را ثبت کرده اند و همچنان نیجریه (7) و ساحل عاج (4) بیشترین مقام سومی را را بنام شان رقم زده‌اند.

پرگل ترین دوره مسابقات نیز سال 2008 بود که با به ثمر رسیدن 99 گل، تا کنون رکوردش پابرجاست و تا کنون در هیچ تورنمنتی بعدی چنین تعداد گل به ثبت نرسیده است.

در جام ملت‌های آفریقا، لقب بهترین گلزن تا کنون در اختیار ساموئل اتوئو از کامرون با 18 گل زده است، پس از او هم، لورنت پوکو (14 گل — ساحل عاج)، رشیدی یکینی (13 گل — نیجریه)، حسن الشاذلی (12 گل — مصر)، پاتریک امبوما (11 گل — کامرون)، دیدیه دروگبا (11 گل — ساحل عاج) و حسام حسن (11 گل — مصر) به ترتیب جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌انداما بیشترین لقب آقای گلی تا کنون در اختیار لورن پوکو (از ساحل عاج) است و بعد از او هم سگون اودگبامی (نیجریه)، روژه میلا (کامرون)، رشیدی یکینی (نیجریه)، پاتریک امبوما (کامرون) و ساموئل اتوئو (کامرون) تنها بازیکنانی هستند که دو بار آقای گل مسابقات شده‌اند. در این میان حسن الشاذلی (از مصر) تنها بازیکنی است که در تاریخ مسابقات CAF دو بار موفق به ثبت هت‌تریک شده است.

در حالیکه رکورد بیشترین گل‌زنی در یک بازی را لورنت پوکو (ساحل عاج) با به ثمر رساندن 5 گل در مقابل اتیوپی در سال 1970، بنام خود کردخ است.

در تاریخ مسابقات یاد شده، احمد حسن (از مصر — 8 دوره) و ریگوبرت سانگ (از کامرون — 8 دوره) به طور مشترک رکورد بیشترین حضور را در اختیار دارند و پس از آنها عصام الدین الحضری و حسام حسن (مصر — 7 دوره)، سیاکا تینه، حبیب کولو توره و بوبکر بری (ساحل عاج — 7 دوره) و جرمی انجیتاپ (کامرون — 7 دوره) جایگاه بعدی را در اختیار دارند‌. در این جام مصر و غنا با 4 بار برگزاری، بیشترین میزبانی مسابقات را بر عهده داشته‌اند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала