چهل سال در نبود «سلطان قلبها» و «الماس شرق»

© Photo / Azimاحمد ظاهر
احمد ظاهر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خدا بود یارت، امروز چهلمین سالروز مرگ احمد ظاهر آواز خود بی نظیر در افغانستان و تاجکستان تجلیل می گردد.

احمدظاهر، از آوازخوان برجسته و محبوب افغانستان بود که در ٢٤ جوزای ۱۳٢۵ خورشیدی (۱۴ جون ۱۹۴۶) در ولایت لغمان در خانواده روشنفکر دیده به جهان گشود. و در تاریخ ٢٤ جوزای ۱۳۵٨ (۱۴ جون ۱۹۷۹) ظاهرا در يک اثر حادثهٔ ترافیکی جان باخت.


احمد ظاهر اولین کسی بود که آلات موسیقی غربی را با موسیقی افغانی وفق داد و سازهای آکاردئون، ارگ و ترومپت و غیره را به موسیقی افغانی وصل نمود. آوازه او از طریق موسیقی از شهرت پدرش که صدراعظم وقت افغانستان بود بالاتر رفت. مردم افغانستان هنوز فکر می‌کنند که او بهترین آوازخوان افغانستان بود و هست. او در سال ۱۳۵۱ خورشیدی لقب بهترین آوازخوان سال افغانستان را به دست آورد.
احمد ظاهر سه بار ازدواج كرد و ازين سه ازدواج دو فرزند دارد، يكی "شبنم" و ديگر "احمد رشاد" كه هر دو خارج در ایالات متحده امریکا زندگی می‌كنند.

احمد ظاهر نماینده موسیقی کلاسیک افغانستان شمرده می‌شود و او بیشتر کوشش می‌کرد تا از بهترین، زیباترین و معتبرترین اشعار در آهنگ‌های خود استفاده کند و از همین روی، علاقه او به حافظ، مولانا، سعدی، خیام، بیدل، پروین بهبهانی، عشعری و غیره شعرای زبر دست زبان فارسی بوده است.
آهنگ‌های "خدا بود یارت"، "مادر من"، "از پیش من برو که دل آزارم"، "برایم گریه کن امشب"،"عجب صبری خدا دارد" از جمله آهنگ‌های مشهوری است که افغانها با خود زمزمه می‌کنند.


عبدالله اعتمادی، دِرم‌نواز معروف افغانستان که از نوازنده‌های برجسته‌ی احمد ظاهر بوده است، از این حس انسانی او در یکی از سفر‌های هنری‌اش در ایران چنین می‌گوید: «در ایران احمد ظاهر در کنسرت‌هایش بی‌نهایت تشویق شد. در یکی از کنسرت‌هایی که در ایران داشتیم و شهنشاه ایران محمد‌رضا شاه نیز در آن‌جا حضور داشت، احمد ظاهر بی‌اندازه زیبا خواند و بی‌نهایت تشویق شد. بعد از ختم کنسرت شهنشاه ایران برای احمد ظاهر چک سفیدی داد و از وی خواست تا برایش پول دلخواهش را بنویسد. احمد ظاهر هم رقم بلندی را در چک نوشت و آن‌ را برای سازمان هلال احمر ایران هدیه کرد.»
احمد ظاهر نه تنها در افغانستان، که بلکه در دو کشور تاجکستان و ایران نیز علاقه‌مندان خود را دارد. این علاقه در تاجیکستان به شکل بسیار بالائی وجود دارد و آهنگ‌های وی هنوز هم از بهترین‌ها به حساب می‌رود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала