محور آسیایی برضد امریکا

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر محور آسیایی برضد امریکا
محور آسیایی برضد امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
واشنگتن نسبت حملات مالی، تحریمات و تلاش های سبوتاژ به «بزرگترین تهدید جهانی» مبدل گردیده است. در روزهای 14-15 جون در شهر دوشنبی ملاقات مشورتی در باره تشریک مساعی و اقدامات باور در آسیا برگزار میگردد.

ژورنالیستان نشریه Yeni Şafak (ترکیه) معتقدند که این گردهمایی در محراق توجه تمام جهان قرار خواهد داشت. انتظار میرود که ترکیه، چین، روسیه، پاکستان و ایران پاسخ قوی به امریکا خواهند داد.

یاسمین اسان و فضلی شاهان مولفان مقاله در ادامه می نویسند، جستجوی نیروهای متحد برضد ایالات متحده که به بزرگترین تهدید به امنیت و ثبات در جهان مبدل گشته، تقویت شده میرود. در حالیکه واشنگتن هرچه فعالتر سیاست فشار و تحریمات و همچنان تحمیل عظمت طلبی خود را ادامه میدهد، دول مهم آسیایی در روزهای 14-15 جون در شهر دوشنبی، پایتخت تاجکستان باهم ملاقات میکنند.

به این ارتباط توجه جهان به پنجمین گردهمایی مشورتی سران دول و حکومات در باره تشریک مساعی و اقدامات باور در آسیا معطوف خواهد گردید. رئیس جمهور اردوغان، طوریکه انتظار میرود، یکجا با شی جینپین صدر جمهوری مردم چین و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، فراخوان به «همکاری هرچه فعالتر» در راه تغییرشکل سیستم فعلی بین المللی که ناکام گردیده، اعلام خواهد کرد.

گردهمایی مشورتی سران دول و حکومات در باره تشریک مساعی و اقدامات باور در آسیا — این سازمان بسیار مهم بین المللی است که هدف آن تحکیم همکاری در آسیا می باشد و این سازمان یکی از مهمترین شاخص های توازان در حال تغییر قوا در صحنه جهانی شمرده میشود. این سازمان که 27 کشور عضو را باهم متحد می سازد، 90% جمیعت سیاره ما را احتوا میکند و نقشه راه اقدامات علیه ایالات متحده را تعیین میکند که به نیروی محرکه بی ثباتی در تمام جهان مبدل گشته است.

جنایتکاری به اوج خود رسیده است

با تفاوت از گردهمایی های گذشته گردهمایی کنونی این تفاوت دارد که کشورهای، مانند چین، روسیه، ترکیه و هند که نیروی محرکه گردهمایی مشورتی سران دول و حکومات در باره تشریک مساعی و اقدامات باور در آسیا را تشکیل میدهند، با دلایل مختلف با تهدیدهای تحریمات از جانب ایالات متحده مواجه میگردند. انتظار میرود که این چهار کشور که خواستار اتخاذ اقدامات معین برضد محاصره اقتصادی، سیاسی و نظامی از جانبت واشنگتن می باشند، به مثابه بازیگران جهان نوین سیگنال قوی از دوشنبی خواهند داد.

امریکا و متحدان آن که از «سلاح دالری» برای تضعیف اقتصادهای ملی استفاده میکند، در بسیاری نقاط جهان برای تامین کنترول بر راه های بین المللی تجارتی بی نظمی ایجاد میکنند، از سرنگونی بازیگران از طریق کودتاهای دولتی حمایت میکند که به مثابه «تهدید» تلقی میشوند، به کمک سازمان های تروریستی سعی می ورزند طرح های تغییر سرحدات را جامه عمل بپوشانند و زندگی میلیون ها انسان را از طریق تحریمات با خطر مواجه می سازند، میتواند با جدی ترین مقاومت از جانب محور آسیایی مواجه گردد که به کمک چین — روسیه — ترکیه ایجاد میشود.

به خاطریکه ایالات متحده در حال حاضر — تهدید درجه یک برای کشورهای عضو محور آسیایی می باشد. پیکن، مسکو، انقره، دهلی نو، اسلام آباد و تهران با موضوعات زیادی منازعوی، مانند استفاده از تهدید دالری، مخالفت با پروژه «یک کمربند، یک راه» چین، جنگ های تکنالوژیکی، بهره برداری از داعش (سازمان ممنوع در روسیه)، مخالفت با خرید سیستم S-400 از روسیه، با واشنگتن مواجه می باشند.

امریکا و روسیه مبارزه جدی به مقیاس جهانی پیش می برند. در حال که منافع دو کشور در مناطق مختلف، از اوکراین تا مدیترانه شرقی باهم در تصادم قرار میگیرند، واشنگتن اکثراً مسکو را تهدید میکند.

پاکستان نیز در جمله کشورهای شامل می باشد که در گردهمایی شرکت می ورزد. پاکستان نیز از جانب امریکا با تهدید و فشار مواجه است. امریکا می گوید که «پاکستان بطور موثر با سازمان های تروریستی مبارزه نمی کند» و کمک مالی خود را به این کشور متوقف ساخته است.

ایران اولین کشور است که بعد از خروج امریکا از برجام که در دوران رئیس جمهور بارک اوباما عقد شده بود، با رویارویی شدید با امریکا قرار گرفته است. امریکا تحریمات شدید علیه ایران وضع کرده که برضد صنایع نفت و شیمی ایران متوجه اند. امریکا لشکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در لست سازمان های تروریستی شامل ساخته است.

حرف نهایی در دوشنبی به ترکیه تعلق خواهد داشت

ترکیه از سال 2010 تا 2014 ریاست موقتی گردهمایی مشورتی بر دوش داشت و بعد از آن ریاست را به چین سپرد. طی دوران ریاست ترکیه کشورهای عراق، ویتنام، بحرین، کمودیا، بنگله دیش و قطر عضویت این گردهمایی را کسب کردند و شریلانکا به مثابه ناظر در آن پذیرفته شد. در گردهمایی که 27 کشور را با هم متحد می سازد، هشت دولت، و پنج سازمان بین المللی موقف ناظر دارند. اردوغان که مفکوره های خود در بسیاری عرصه ها، از انرژی تا مبارزه با تروریزم، از امنیت تا مهاجرت، از امور دفاعی تا تجارت ارایه خواهد کرد، فراخوان جهت آغاز واقعی عملکرد فعال علیه جنایتکاری های جهانی که بی نظمی را به بار می آورد، اعلام خواهد کرد. برعلاوه اردوغان در گردهمایی که امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجکستان برگزار خواهد کرد، بسیاری رهبران، از جمله رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، شی جینپین، حسن روحانی و محمود عباس شرکت خواهند کرد.

پروفیسور صالح یلماز، ضمن تبصره بر گردهمایی، اظهار داشت:« امریکا از دالر به مثابه سلاح استفاده میکند. دالر را میتوان از طریق ایجاد مرکز مالی کریپتو اسعاری خنثی ساخت. ترکیه میتواند برخی گذشت های مالی از چین و روسیه دریافت کند». سلیمان شینسوی مدیر مرکز تحقیقات استرتژیک آسیای ترکیه (TASAM) خاطرنشان ساخت:«گردهمایی مشورتی سران دول و حکومات در باره تشریک مساعی و اقدامات باور در آسیا — نوع آسیایی سازمان امنیت و همکاری اروپا می باشد. تماس های رئیس جمهور اردوغان در گردهمایی یکبار دیگر موقعیت ترکیه را به مثابه ناظم امنیت بین شرق و غرب نشان خواهد داد».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала