امریکا مدرکی دال بر دست داشتن ایران در حادثه نفتکش ها را ارائه کرد + ویدیو

© AFP 2023 / HOامریکا مدرکی دال بر دست داشتن ایران در حادثه نفتکش ها را ارائه کرد + ویدیو
امریکا مدرکی دال بر دست داشتن ایران در حادثه نفتکش ها را ارائه کرد + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نظامیان امریکا ویدیویی را منتشر کردند، که به روایت آنها در آن نظامیان ایرانی ماین منفجر نشده ای را از نفتکش آسیب دیده در دریای عمان جدا می کنند.
واکنش وزارت خارجه ایران به اتهام های امریکا درباره نفتکش ها - اسپوتنیک افغانستان
واکنش وزارت خارجه ایران به اتهام های امریکا درباره نفتکش ها

به گزارش اسپوتنیک، در این ویدیوی سیاه و سفید دارای کیفیت بد یک قایق حامل چند سرنشین در کنار یک نفتکش دیده می شود اما نوشته ها و پرچم ها قابل تشخیص نیستند.

این ویدیوی یک دقیقه و 39 ثانیه ای توسط فرماندهی مرکزی ارتش امریکا منتشر شده و از چند قطعه تهیه شده در زمان های گوناگون و با وسایل گوناگون تشکیل شده است.

پیش از این، سخنگویان دولت امریکا به سی ان ان گفته بودند، که نظامیان ایرانی ضمن تلاش برای جدا کردن ماین از نفتکش تلاش کرده بودند شواهد حاکی از دست داشتن خود در این حادثه را پنهان کنند.

بیل اربان سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش امریکا، اعلام کرد،که نیروی دریایی این کشور چند ساعت پس از دریافت درخواست کمک از کشتی ها متوجه وجود شمار زیادی از شناورهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل حادثه شد.

به گفته وی کشتی های ایرانی سرنشینان نفتکش Altair را از محل بیرون کرده و تلاش نمودند ملوانان نفتکش Kokuka Courageous را نیز با خود ببرند اما ناوشکن امریکایی Bainbridge از آنها جلو زد.

به گفته وی، ویدیوی شناور سپاه پاسداران حامل نظامیان ایرانی که گویا دارند ماین را از نفتکش Kokuka Courageous جدا می کنند، ساعت 16 و 40 دقیقه دیروز تهیه شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به پیشنهاد امریکا برای بررسی حادثه آتش سوزی نفتکش ها در دریای عمان تشکیل جلسه داد. 

در پایان این نشست، جاناتان کوهن سفیر امریکا در سازمان ملل با تکرار ادعای مایک پمپئو وزیر امورخارجه امریکا، ایران را در این ماجرا متهم کرد. 

پیش از این، مایک پمپئو وزیرامورخارجه امریکا، ایران را به تشدید اوضاع در پیوند با حمله به تانکرها در دریای عمان که ایالات متحده آن را به حساب ایران می گذارد، متهم کرده است.

پمپئو وزیر امور خارجه امریکا به خبرنگاران گفت:- "این نوع حمله ها غیرمنتظره و بی اساس، امنیت و صلح جهانی را تهدید می کند و حمله آشکار به آزادی شناوری است و نمایانگر کمپین غیرقابل قبول تشدید تشنج از سوی ایران است".

پمپئو خاطرنشان کرد، که مقام های ایرانی تهدید خود جهت ممانعت از حمل و نقل نفت از خاورمیانه به بازارهای جهانی از طریق تنگه هرمز را به این شکل اجرایی می کنند.

وزیر امور خارجه امریکا افزود:- "ایران به خاطر حمله به دو تانکر در دریای عمان مسئول است. 22 ماه اپریل ایران به جهانیان اعلام کرد که مانع از حمل ونقل نفت از طریق تنگه هرمز خواهد شد. حالا ایران روی اجرایی کردن وعده خود کار می کند".

در همین سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اتهام های امریکا را رد و گفت، که ظاهرا برای آقای پمپئو و سایر دولتمردان امریکایی متهم کردن ایران در حادثه مشکوک و تاسف بار برای نفتکش ها راحت ترین و ساده انگارانه ترین کار است. در حالیکه نخست وزیر جاپان برای کاهش تنش ها، با نفر اول جمهوری اسلامی ایران در حال دیدار است کدام دست های پنهان بدنبال اثرگذاری بر این تلاش‌ها در منطقه است و چه کسانی از آن سود می برند؟!

آقای پمپئو! این تشکیک نه تنها شوخی و خنده دار نیست بلکه نگران کننده و هشدار آمیز است.

یادآوری می کنیم، که به گزارش رسانه های ایرانی و عربی روز پنج شنبه 13 ماه جون، دو تانکر نفتی آلتر فرانت و کوکوکا کاریجیس در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند. بر اساس برخی اطلاعات، حمله یک اژدر موجب این انفجار و آتش سوزی شده است. با این حال، هیچ تایید رسمی در خصوص علت این حادثه وجود ندارد. همه اعضای خدمه کشتی های آسیب دیده پس از نجات در ایران به سر می برند. به نقل از سخنان سفیر روسیه در ایران، 11 روس از حادثه انفجار در یکی از نفتکش ها در دریای عمان نجات یافتند و هم اکنون در بندر جاسک ایران قرار دارند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала