رئیس جمهور غنی خواستار نقش پر رنگ ایران در مذاکرات صلح افغانستان شد

© @ARG -FBدیدار غنی با حسن روحانی
دیدار غنی با حسن روحانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسای جمهور افغانستان و ایران در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش اسپوتنیک، دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ای گفته که محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور، عصر روز جمعه (24 جوزا) در ختم اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای، با داکتر حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران در بیشکیک قرقیزستان دیدار کرده است.

در این دیدار سران دو کشور در خصوص گسترش همکاری‌های افغانستان و ایران، اجماع منطقوی در زمینه صلح افغانستان، پروسه صلح به محوریت دولت افغانستان و تفاهم منطقوی بحث و تبادل نظر نمودند و همچنان بر تسریع کار کمیته‌های مشترک دو کشور تاکید کردند. 

دیدار اشرف غنی با رئیسان جمهور تاجیکستان، ازبیکستان، قرقیزستان و قزاقستان - اسپوتنیک افغانستان
دیدار اشرف غنی با رئیسان جمهور تاجیکستان، ازبیکستان، قرقیزستان و قزاقستان

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت جایگاه و نقش ایران در منطقه گفت: افغانستان خواهان توسعه همکاری ها با تهران در همه زمینه ها می باشد.

وی تصریح کرد: ما خواهان نقش پر رنگ ایران در مذاکرات صلح افغانستان هستیم و موضوع مواد مخدر نیز از جمله موضوعاتی است که باید در چارچوب مذاکرات دو‌جانبه و بین المللی پیگیری شود.
رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت: تهران و کابل باید با مشارکت یکدیگر علیه قاچاق مواد مخدر، افراط گرایی و تروریسم مبارزه کنند.
اشرف غنی تاکید کرد: هرگز اجازه نخواهیم داد از خاک افغانستان علیه ایران استفاده شود.
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در این دیدار گفت، مناسبات دوستانه کشورش بر منافع ملت‌ها و دولت‌های دو کشور، اصول بین‌المللی و دولت با دولت استوار است. وی افزود که ایران در محوریت دولت افغانستان به هرگونه کمک در پروسه صلح آماده می‌باشد.

وی در رابطه به مشکل قاچاق مواد مخدر گفت که در این خصوص با حکومت افغانستان مشترکا خواهد کرد. وی افزود بندر چابهار از نگاه اقتصادی برای ایران، افغانستان و هند مهم می‌باشد و برای انکشاف آن کار مشترک خواهیم کرد.

گفتنی است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور، برای اشتراک در اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای در شهر بیشکیک قرقیزستان به تاریخ 13 و 14 جون (22 و 23 جوزا) اشتراک کرده بود در حاشیه این نشست با روئسای شماری از کشورها دیدار و گفتگو کرد.

آقای غنی پس از سفر رسمی دو روزه به قرقیزستان، اشتراک و سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای و دیدارهای جداگانه با رهبران و نمایندگان شماری از کشورها، شب جمعه (24 جوزا) به وطن برگشت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала