هشدار خلیلزاد به ایران درباره مذاکرات صلح با طالبان

© Photo / EK / EKزلمی خلیلزاد
زلمی خلیلزاد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای افغانستان، ایران را از تلاش ایجاد موانع بر سر راه مذاکرات صلح با طالبان هشدار داد.

به گزارش اسپوتنیک، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان هشدار داد که ایران باید تنش های سیاسی خود با امریکا را از روند صلح دولت کابل با طالبان دور نگه دارد.
آقای خلیلزاد که در جریان هشتمین سفرش برای صلح افغانستان در کابل به‌سر می‌برد، این سخنان را روز جمعه، ۲۴ جوزا در مصاحبه با شبکه آریانانیوز بیان کرد.
نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان اعلام کرد که ایران نباید اختلافات سیاسی خود با امریکا را وارد موضوع صلح دولت افغانستان با طالبان کند.
وی با بیان اینکه روند صلح با طالبان مورد حمایت چندین کشور در جهان است افزود: در صورتیکه ایران مانع تلاش‌های امریکا در روند صلح افغانستان شود با "عکس‌العمل جدی" ایالات متحده رو به رو خواهد شد.
خلیلزاد با بیان اینکه گروه طالبان پس از اتمام روند صلح به دنبال همکاری بلند مدت با آامریکا است اظهار داشت: باید از این فرصت (گفت‌وگوهای) صلح به بهترین شکل استفاده کرد.
خلیلزاد از پاکستان نیز خواست که برای بهبود روابط با جهان و به‌ویژه امریکا، روابط خود را با افغانستان بهتر سازد. ایران و پاکستان از کشورهای همسایه افغانستان هستند که بارها به حمایت از تروریزم در این کشور و همچنین سنگ‌اندازی در روند صلح متهم شده‌اند. ایران در سال گذشته میزبان نمایندگان گروه طالبان بود و معاون وزیر خارجه این کشور با طالبان دیدار و گفتگو کرد.
لازم به ذکر است گروه طالبان که تهدیدی جدی برای حکومت اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به شمار می رود هنوز در بسیاری از نقاط این کشور سلطه خود را حفظ کرده است. بعضی از مناطق تحت کنترل طالبان با مشکلات جدی امنیتی مواجه هستند.
با وجود تلاش های دولت برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان در سال های اخیر و همچنین ایجاد شورای صلح، تاکنون در این خصوص نتایجی به دست نیامده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала