شاهزاده سعودی ایران را به حمله نفتکش‌ها در دریای عمان متهم کرد

© REUTERS / HANDOUTشاهزاده سعودی ایران را به حمله نفتکش‌ها در دریای عمان متهم کرد
شاهزاده سعودی ایران را به حمله نفتکش‌ها در دریای عمان متهم کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق‌الاوسط ، ایران را به حمله نفتکش‌ها در دریای عمان متهم کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا جلوی چنین اقدامات را بگیرد.

به گزارش اسپوتنیک، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در یک مصاحبه‌ای با روزنامه شرق‌الاسط ایران را به حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان متهم کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا جلوی چنین اقدامات را بگیرد.

روز پنجشنبه 13 ماه جون سال روان دو تانکر در دریای عمان و نزدیکی آب‌های ایران مورد اصابت اشیایی انفجاری قرار گرفتند و یکی از آنها برای ساعاتی در آتش سوخت. اعضای خدمه کشتی‌ها همه شان آسیب دیدند و پس از نجات به سرزمین ایران انتقال داده شدند در یکی از کشتی 11 شهروند روس بود که در نتیجه این انفجار به هیچ یک از آنها آسیب نرسیده است.

ترامپ: ایران در حمله بر نفتکش ها در خلیج عمان دست دارد - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ: ایران در حمله بر نفتکش ها در خلیج عمان دست دارد

رویترز به نقل از شاهزاده سعودی می‌گوید: «رژیم ایران احترام نخست‌وزیر جاپان (شینزو آبه) که مهمان تهران بود را نکرد و در جریان حضور وی (تهران) پاسخ عمی به تلاش‌های (میانجیگرانه‌اش) داد؛ دو فروند نفتکس را که یکی از آنها متعلق به جاپان بود، مورد حمله قرار داد».

بن‌سلمان در بخش دیگر از مصاحبه‌اش می‌گوید عربستان سعودی خواهان جنگ در منطقه نیست… ولی ما در تعامل با هر تهدیدی علیه ملت‌مان، حاکمیت‌مان و منافع حیاتی‌مان لحظه‌ای تردید نمی‌کنیم.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی روز شنبه پس از حمله به دو نفتکش در دریای عمان در صفحه توییتر اش نوشت: تهدید عرضه انرژی، ثبات بازار و اعتماد مشتریان باید یک پاسخ سریع و قاطع داشته باشد.

امریکا پس از انفجار انگشت اتهام را به سوی ایران گرفت و مدعی شد شواهدی به دست آورده که حکایت از دخالت ایران در این حملات دارد.

ارتش امریکا ویدیو سیاه و سفید دارای کیفیت بد منتشر کردند به روایت آنها در آن نظامیان ایرانی ماین منفجر نشدۀ را از نفتکش آسیب دیده در دریای عمان جدا می‌کنند.

در این ویدیوی سیاه و سفید یک قایق حامل چند سرنشین در کنار یک نفتکش دیده می‌شود اما نوشته ها و پرچم ها قابل تشخیص نیستند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات و اتهامات بی اساس وزیر خارجه امریکا در پیامی توئیتری نوشت: «اینکه امریکا بلافاصله اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد، آن هم بدون اینکه شواهد واقعی یا ضمنی ارائه دهد، تنها این موضوع را کاملا روشن می‌کند که گروه بی اجرای طرح جایگزین، یعنی دیپلماسی خرابکاری را آغاز کرده است که شامل تخریب [تلاش‌های] آبه شینزو هم می‌شود تا تروریسم اقتصادی خود علیه ایران را پنهان کنند».

پیش از این، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه ا در رابطه با حوادث دریای عمان گفت که مسکو خواستار عدم سوء استفاده از حادثه نفتکش ها در دریای عمان برای تشدید شرایط علیه ایران شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала