هشدار کارشناسان از مدرنیزه‌سازی زرادخانه‌های هسته‌ای جهان

CC0 / Pixabay / هشدار کارشناسان از مدرنیزه‌سازی زرادخانه‌های هسته‌ای جهان
هشدار کارشناسان از مدرنیزه‌سازی زرادخانه‌های هسته‌ای جهان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
براساس گزارش جدید منتشر شده، قدرت‌های دارای سلاح هسته‌ای در حال مدرنیزه کردن زرادخانه‌هایشان هستند اما در کل تعداد کلاهک‌های هسته‌ای رو به کاهش است.

به گزارش اسپوتنیک، بر اساس نتایجی که موسسه تحقیقاتی صلح استهکلم سویدن (SIPRI) منتشر نموده، پیش بینی می‌شود که 9 قدرت دارای سلاح هسته‌ای یعنی امریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، اسرائیل و کوریای شمالی 13 هزار و 865 کلاهک هسته‌ای در آغاز 2019 داشته‌اند. طبق این گزارش، این رقم کاهش تعداد کلاهک‌های هسته‌ای را نشان می‌دهد که این موسسه در ابتدای سال 2018 مجموع آن را 14 هزار و 465 مورد برآورد کرده بود.
این رقم نشان می‌دهد که حدود 600 کلاهک هسته‌ای نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. بیشترین کاهش سلاح هسته‌ای توسط روسیه و امریکا بر اساس معاهده کاهش تسلیحات هسته‌ای استارت جدید انجام گرفته است.
روسیه و آمریکا 6500 و 6185 کلاهک هسته‌ای دارند.
هنوز مذاکراتی میان مسکو و واشنگتن درباره تمدید معاهده استارت جدید انجام نشده است این در حالی است که قرار است این معاهده در سال 2021 منقضی شود.
استارت، معاهده کاهش تسلیحات هسته‌ای بین روسیه و امریکاست که در سال 2009 منقضی و در سال 2010 در پراگ تمدید شد.
ولادیمیرپوتین، رئیس‌جمهور روسیه در تاریخ 6 جون اعلام کرد که سیستم‌های دفاعی روسیه برای دفاع از این کشور کفایت می‌کنند و مسکو اجباری به تمدید معاهده استارت ندارد.
رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد که در سال 2021 دیگر هیچ محدودیتی در خصوص تسلیحات تهاجمی راهبردی باقی نخواهد ماند اما کسی در این خصوص مشغول مذاکره با روسیه نیست.
وی در عین حال برای گفت‌وگو با امریکا بر سر مسائل مربوط به ثبات راهبردی اعلام آمادگی کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала