Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

وزارت داخله: به زودی کرام‌الدین کریم را دستگیر می‌کنیم

© Photo / AFF / AFFوزارت داخله: به زودی کرام‌الدین کریم را دستگیر می‌کنیم
وزارت داخله: به زودی کرام‌الدین کریم را دستگیر می‌کنیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید که حکم دستگیری کرام‌الدین کریم رییس اسبق فدراسیون فوتبال کشور به زودی عملی می‌شود.

این حکم در پی آن صادر شد که لوی سارنوالی افغانستان اعلام کرد برای تکمیل پروندۀ کرام الدین کریم رییس پیشین فدراسیون فوتبال کشور، نیاز به حضور وی در این اداره است اما او در این اداره حاضر نشد.

به گزارش اسپوتنیک پس از آن‌که فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) کرام الدین کریم رییس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان را به جرم سوء استفاده از صلاحیت‌های شغلی و تجاوز جنسی به پنج فوتبالیست دختر، برای همیشه از فعالیت های فوتبالی و ورزشی محروم کرد. رسیدگی به این پرونده هنوز از سوی دولت افغانستان تکمیل نشده است.

واکنش جالب خالده پوپل پس از حکم فیفا بروی کرام الدین کریم - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
واکنش جالب خالده پوپل پس از حکم فیفا بروی کرام الدین کریم

جمشید رسولی سخنگوی ادارۀ لوی سارنوالی افغانستان در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که دو بار و حتی سه بار حکم جلب و احضار رییس‌ پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان صادر شده و از پولیس خواسته شد تا به ایشان تفهیم کند که به تحقیق حاضر شود و به سوالات هیئت تحقیق پاسخ بگوید و در نهایت امر ما بتوانیم تصمیم بگیریم، اما او حاضر نشد:

«بررسی گسترده و همه جانبه در این قسمت صورت گرفت، در نهایت امر این (قضیه) یک بعد بیرونی هم داشت. گفته میشد شماری از قربانی ها و شواهد که در بیرون از افغانستان است. بر اولین بار تحقیقات فرامرزی صورت گرفت هئیت توظیف شده از طرف سارنوالی، به چندین کشور اروپایی رفته و با نهاد ها و اشخاص مصاحبات را انجام داده، تحقیقات را تکمیل نمودند و دوباره به کابل برگشتند. از این که یک یا دو مورد جدید از سفر هیأت به اروپا نیاز داشت تا یکبار با رئیس‌ پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان شریک ساخته شود و نظر موافق وی گرفته شود چون اتهامات باید وارد دانسته شود و یا ایشان این موارد را رد می‌کنند و یا هر سندی که داشته باشند ارایه کند، تا ما بتوانیم ختم دوسیه و تحقیقات را اعلام کنیم  و یافته های خود را نیز شریک بسازیم».

به گفتۀ آقای رسولی حکم جلب آقای کریم صادر شده است:

«لوی سارنوالی افغانستان حدود یک ماه پیش به تاریخ 29 ثور 1398 حکم گرفتاری آقای کریم را صادر کرد و از ارگانهای امنیتی و کشفی خواست که هر چه عاجلتر، این شخص گرفتار و تحت نظارت قرار داده شود. تاکنون منتظر گرفتاری وی هستم و هر زمانی که بازداشت شود هئیت به زودترین فرصت تصمیم خود را خواهند گرفت».

در همین حال معاون سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان به خبرگزاری اسپوتنیک می‌گوید که به زودی کرام‌الدین کریم دستگیر خواهد شد:

«ما حکم دستگیری رییس‌ پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان را گرفته‌ایم و به زودی او را می گیریم و به تمام بخش‌های مربوطه وظیفه داده شده است که مطابق قرار اقدامات جدی و قانونی داشته باشند».

خالده پوپلزی، مدیر سابق تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان از تصمیم حکومت افغانستان برای دستگیری وی استقبال می‌کند:

«از تصمیم فیفا و دولت افغانستان که امر گرفتاری وی را داده اند خوشحال استیم یک اقدام نیک و درست است که باید چنین می‌شد. اما این پروسه وقت زیاد را گرفت به خاطری که از چند سال بود که همین روال جریان داشت و کسی نتوانست که مقابل شان ایستادگی کند وی توانست و وقت زیاد را بگیرد و سوء استفاده بیشتر از مقامش بکند».

مدیر سابق تیم ملی فوتبال زنان افغانستان می‌افزاید:

«با بلند کردن آواز ما، ما خواستیم که تغییرات بیاید بلاخره آواز ما شینده شده هم از طرف دولت و هم از طرف فیفا و آنها تصمیم درست را در زمینه وی اتخاذ کردند».

پوپلزی این اقدامات را گامی در راستای افزایش جرأت زنان در فاش کردن این مسایل می‌داند:

«البته همین تصمیم باعث می‌شود که بسیاری زنان و دخترخانم ها در افغانستان ـ نه تنها در بخش فوبتال بلکه در بخش‌های دیگرـ جرأت پیدا بکنند و بتوانند آواز خود را بلند کنند و در مقابل زور ایستادگی نمایند».

این پرونده در حالی ادامه دارد که بحث سوء استفادۀ جنسی و ارتباط جنسی در بدل کرسی‌های حکومتی در اطراف رییس جمهور افغانستان به موضوع داغی در افغانستان بدل شده است و پروندۀ آن زیر بررسی قرار دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала