پایین آوردن چهار جسد و ۱۱ تُن زباله از کوه اورست+ ویدئو

© AP Photo / Rizza Aleeپایین آوردن چهار جسد و ۱۱ تن زباله از کوه اورست
پایین آوردن چهار جسد و ۱۱ تن زباله از کوه اورست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به ادامه پاک‌سازی کوه اورست، 11 تن زباله و چهار جسد دیگر از بلندترین قله این کوه پایین آورده شد.

به گزارش اسپوتنیک، مرتفع ترین قله جهان توجه شمار زیادی از کوهنوردان و توریستان را به خود جلب می کند. تا جایی که چندی پیش مقامات چین مجبور شدند مجوز صعود به بلندترین قله این کوه را محدود کنند.
اورست به دلیل دهه‌ها کوه‌نوردی بر ارتفاعات آن به زباله‌دانی بسیار بلند مبدل شده است. اکنون گروهی از داوطلبان با انجام یکی از بلندپروازانه‌ترین برنامه‌های پاکسازی در جهان، سرگرم تمیز کردن این قله بلند هستند.
دست‌کم صد ها نفر در دهه‌های اخیر در زمان کوهنوردی بر اورست جان باخته‌اند. گفته می شود امسال مرگ‌بارترین سال برای اورست بود که از جمله 11 نفر جان های شان را دراین کوه مرتفع از دست داده اند.
ورزشکاران بر قله های این کوه  انواعی از زباله‌، مانند قوطی‌های اکسیژن، چادرهای پاره، طناب، زینه های شکسته، قوطی غذا و پلاستیک برجا گذاشته‌اند. 

زباله‌های بازمانده از کوهنوردان و جسدهای تعدادی از افرادی که در این کوه جان خود را از دست داده‌اند، در بیشتر سال زیر برف و یخ پنهان‌اند. با وجود این، به‌واسطه فروپاشی اقلیمی ناشی از گرمایش زمین، آن‌ها در ماه‌های تابستان، در معرض دید قرار می گیرند.
گروهی از 20 کوهنورد تمیزکردن اورست را آغاز کرده اند. در ماه های اپریل و می 5 تن زباله از قله های مرتفع اورست جمع آوری شد.

برعلاوه 4 جسد نیز از این قله به بیمارستان انتقال داده شد تا هویت آنها معلوم شود. در بهار سال جاری 9 نفر هنگام صعود به این قله جان سپردند و در تبت دو نفر دیگر. در مجموع از زمان آغاز صعود به قله اورست در سال 1953، بیش از 300 نفر جان خود را هنگام صعود به این قله از دست داده‌اند. 

اما امسال، شرایط جوی در اورست بدتر از همیشه بود. بادهای شدید، زمان مناسب برای صعود به قله را کوتاه تر کرده و همزمان تعداد زیاد کوهنوردان یک ازدحام بی سابقه بر فراز بام جهان ایجاد کرده و کوهنوردان را به اقامت بیشتر در شرایط جوی سخت و همچنین صف کشیدن در نقاط کلیدی مسیر صعود ناچار کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала