سخنگوی طالبان: ملا برادر پس از چین به ایران رفته‌است

© Sputnik / PMملا عبدالغنی برادر، یکی از رهبران دفتر طالبان
ملا عبدالغنی برادر، یکی از رهبران دفتر طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی طالبان از سفر ملابرادر؛ رییس دفتر طالبان در قطر و معاون رهبر آن گروه، پیش از نشست دوحه به ایران خبر داد.

 به گزارش اسپوتنیک، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به رسانه‌ها گفته‌است که نمایندگان گروه طالبان پس از سفر به چین به ایران رفته‌اند و اکنون سرگرم گفتگو با مقامات ایرانی‌اند.
مجاهد تصریح کرد که، هیئت طالبان با مقام‌های ایرانی در مورد صلح، تحولات اخیر در منطقه و برخی مسایل دیگر صحبت کرده‌اند.
پیش از این، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، به رسانه ها گفت: «در روزهای آینده، دورۀ هفتم مذاکرات میان طالبان و هیات آمریکایی به رهبری فرستاده ویژه امریکا زلمی خلیلزاد در دوحه قطر آغاز خواهد شد.
سخنگوی طالبان گفت: زمانی که دولت امریکا جدول زمانی خروج نیروهایش از افغانستان را اعلام کند راه برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی هموار خواهد شد.
سخنگوی طالبان در قطر نیز تصریح کرد که این گروه درباره چگونگی حکومت آینده افغانستان در مذاکرات بین‌الافغانی تصمیم خواهد گرفت.
سفر نمایندگان گروه طالبان و دیدار آنان با رهبران ارشد کشورها پس از آن افزایش یافت که شورای امنیت سازمان ملل، 14 عضو دفتر قطر این گروه را از فهرست سیاه بیرون کشید و ممنوعیت سفر آنان را لغو کرد.
این منبع طالبان همچنین تایید کرده که در صورت به نتیجه‌نرسیدن مذاکرات صلح با امریکا، آنان در صدد جلب حمایت منطقه‌ای‌اند.
این هیات طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر؛ معاون سیاسی طالبان و رییس دفتر آن گروه در قطر، روز شنبه به چین رفته‌بود. گزارش‌ها می‌رساند که این هیات با وزارت خارجه و مقام‌های استخباراتی چین دیدار و گفتگو کرده‌است.
دیدار نمایندگان طالبان از ایران نیز غیرمعمول نیست. در اواخر سال گذشته نیز ایران میزبان هیاتی از این گروه بود و عباس عراقچی؛ معاون سیاسی وزارت خارجه ایران با نمایندگان گروه طالبان دیدار کرد. او پس از آن دیدار به افغانستان آمد و در مورد گفتگویش با طالبان به مقام‌های دولتی کابل گزارش داد.
هرچند گزارش‌هایی درباره دیدارها و روابط پنهانی ایران با طالبان نیز پخش شده؛ اما دولت ایران تاکنون این موارد را رد کرده‌است.
این سفر در حالی صورت می‌گیرد که سفیر ایران در کابل دو روز پیش خواستار مشارکت گروه طالبان در قدرت سیاسی در افغانستان شد‌ه‌بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала