پیشنهاد پنج سال زندان برای اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی

© Photo / I E C A / I E C Aکمیسیون مستقل انتخابات
کمیسیون مستقل انتخابات - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دادستانی کل برای اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی پنج سال حبس پیشنهاد داده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "آریانا نیوز" دادستانی کل برای رییسان و کمیشنران پیشین کمیسیون های انتخاباتی، رییس دبیرخانه و رییس بخش فن‌آوری کمیسیون مستقل انتخابات، پنج سال حبس پیشنهاد داده است.
سندهایی که در اختیار این شبکه تلویزیونی قرار گرفته نشان می‌دهند که اعضای پیشین کمیسیون ها به تغییر نتایج ولایت بدخشان در انتخابات مجلس نماینده گان متهم شده اند.
هرچند این پرونده به مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری و دادگاه امنیت عامه حوزه چهارم رفته اما تاکنون هیچ یکی از دادگاه ها مسوولیت فیصله روی آن را نگرفته اند. 

گلبدین: افغانستان در خصوص انتخابات مستقل نیست - اسپوتنیک افغانستان
گلبدین: افغانستان در خصوص انتخابات مستقل نیست

جمشید رسولی، سخن‌گوی دادستانی کل، می گوید، «به زودترین فرصت دادستانی کل در روشنایی این مصوبه و قوانین افغانستان دوسیه را محول دادگاه خواهد ساخت و پس از آن اطلاع رسانی خواهد شد.»
دادستانی کل گفته که اعضای پیشین کمیسیون های انتخاباتی به جای اجراء سازی نتیجه روند بازشماری آرای بدخشان، نتایج ابتدایی را نهایی اعلام کرده اند.
اما بربنیاد این سند ها، پس از اعلام نتایج ابتدایی، در برگه های نتایج دست کاری می شود و رای دو نامزد، اسلام یفتلی و صفی الله مسلم بلند برده می شود از همین رو، کمیشنران پیشین می گویند نتایج ابتدایی از بهر جلوگیری از تقلب همچون نتایج نهایی تأیید کردند.
در پیوند به تغییر و تذویر برگه های نتایج، بر بنیاد اسناد، کمیسیون رسیده گی به شکایت های انتخاباتی، دو کمیشنر و رییس دبیرخانه کمیسیون شکایات انتخاباتی ولایت بدخشان را به دادستانی کل معرفی کرده است.
اما کمیشنران پیشین کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، می گویند، «مطابق کود جذا کمیشنر در این عرصه اطلاع دهنده محسوب می شود. یعنی جرم را کشف کردند و اطلاع دادند به ارگان های عدلی و قضایی. مطابق قانون کمیشنر مورد تعقیب عدلی نباید قرار بگیرند.»
یک نامۀ رسمی دیگر دادستانی کل اما نشان می دهد که اعضای پیشین کمیسیون مرکزی شکایات، سندهای اصلی را از اعضای ولایتی کمیسیون، تسلیم نمی شوند.
در این نامه آمده که اعضای پیشین کمیسیون ها، نتیجه را سلیقه‌یی تأیید و اعلام می کنند.
دادستانی کل بررسی هایش را همه جانبه می داند اما کمیشنران پیشین نه چرا که به باور آنان عاملان تغییر و تذویر برگه ها تاکنون شناسایی نشده اند.
با این حساب، اگر اتهام بر کمیشنران پیشین تایید شود، شاید در نماینده گان بدخشان در مجلس همین اکنون هم تغییر بیاید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала