شکایت ایران از امریکا به سازمان ملل

© Flickr / Ashitaka Sanشکایت ایران از امریکا به سازمان ملل
شکایت ایران از امریکا به سازمان ملل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایران اعتراض نامه اش از امریکا را به سازمان ملل به خاطر نادیده گرفتن حریم هوایی این کشور سپرد.
تغییر عقیده ترامپ درباره حمله به ایران - اسپوتنیک افغانستان
تغییر عقیده ترامپ درباره حمله به ایران

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، ایران در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد مراتب اعتراض خود را نسبت به اقدام «غیرقانونی» و «بسیار خطرناک» امریکا در ارسال پهپاد به حریم سرزمینی ایران اعلام کرده است.

مجید تخت روانچی نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد اعتراض خود را نسبت به تجاوز پهپاد جاسوسی امریکا به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. 

روانچی خاطرنشان کرده است، که این نامه را برای مطلع کردن سازمان ملل از یک «اقدام غیرقانونی و بسیار خطرناک و تحریک‌آمیز» نیروهای مسلح امریکا در برابر تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران نوشته است.

نماینده ایران تصریح کرد، که پهپاد امریکایی ساعت ۰۰:۱۴ بامداد پنجشنبه به وقت تهران در وضعیت پنهان‌کار از یکی از پایگاه‌های امریکا در جنوب خلیج فارس پرواز کرد و از تنگه هرمز به سمت بندر چابهار حرکت کرد. این پهپاد به دلیل آنکه در حال انجام عملیات جاسوسی بود همه ای تجهیزات شناسایی خودش را خاموش کرده بود.

تخت روانچی این اقدام تحریک‌آمیز را نقض فاحش قوانین بین‌الملل و منشور ملل متحد توصیف کرده و آن را محکوم کرده است. در این بیاینیه آمده است:- "در حالی که جمهوری اسلامی ایران به دنبال جنگ نیست حق ذاتی خود طبق بند ۵۱ منشور ملل متحد جهت اتخاذ تمامی تدابیر مناسب در برابر هر گونه اقدام خصمانه برای تجاوز به سرزمین‌های خود را محفوظ می‌داند و مصمم به محافظت از حریم زمینی، دریایی و هوایی خود است".

یادآوری می کنیم، که در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه (۳۰جوزا/۲۰ جون) یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» امریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران قرار گرفت و سرنگون شد.

این پهپاد با آتش سامانه پدافند راکتی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد هدف قرار گرفته و سرنگون شده است.

سامانه پدافندی سوم خرداد، یک سامانه پدافند راکتی با قابلیت تحرک بالا است که در سال ۱۳۹۳ توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران رونمایی شد.

این سامانه پدافندی میان برد برای انهدام انواع اهداف هوایی در ارتفاع متوسط است که از قابلیت درگیری با اهداف تا ارتفاع ۲۷ کیلومتری برخوردار است. سامانه پدافندی «سوم خرداد» قابلیت انهدام اهداف را در برد ۷۵ کیلومتری دارد و می‌تواند به طور همزمان با ۴ هدف درگیر شود.

مقابله با هواپیماهای تاکتیکی و راهبردی، بالگرد، راکت های کروز و پهپاد از جمله ماموریت‌های این سامانه است که می تواند در شرایط جنگ الکترونیک نیز به خوبی اهداف خود را سرنگون کند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала