Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

23 جون روز جهانی المپیک

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر 23 جون روز جهانی المپیک
23 جون روز جهانی المپیک - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
از23 جون روز جهانی المپیک در سراسر جهان با شعار های مختلف برای ایجاد اتحاد میان جوامع المپیکی تجلیل به عمل می‌آید.

به گزارش اسپوتنیک؛ برای نخستین بار (ارون پیر دو کوبرتن)  در 23 جون 1894 پیشنهاد کرد تا عرف و عنعنات  المپیک قدیم اجرا شود و در همان سال بازی‌های المپیک مدرن را نام نهاد.

رویای المپیک؛ دختری که به مشکلات جامعه مشت می‌زند - اسپوتنیک افغانستان
رویای المپیک؛ دختری که به مشکلات جامعه مشت می‌زند + ویدیو

 به همین دلیل، در سال 1948 میلادی برای گرامی‌داشت از سال روز کمیته بین المللی المپیک(در 23 جون 1894) از این روز در سراسر دنیا تجلیل به عمل می‌آید.

هدف از تجلیل روز المپیک رشد و پیشرفت ورزش و آموزش و انجام ورزش در تمام جامعه و نهادینه شدن آن است.

کمیته بین المللی المپیک یک سازمان غیر دولتی و غیر انتفاعی بین المللی است که از سوی سوئیس به رسمیت شناخته و در لوزان واقع شده است.
پرچم و نماد المپیک مظهر اتحاد پنج قاره و تجمع قهرمانان سراسر نقاط جهان در بازیهای المپیک است.

کمیته ملی المپیک افغانستان در سال 1935 تاسیس شد و در سال 1936 رسماٌ به رسمیت شناخته شد و فعالیتش را در افغانستان آغاز نمود و تنظیم فعایت‌های ورزشی افغانستان را بدوش دارد.

 این کمیته مسئولیت دارد تا ورزشکاران را برای مسابقات ورزشی بین‌المللی، به ‌ویژه المپیک جهانی، آماده کند و زمینه حضور آن‌ها را برای کسب مقام و مدال، فراهم سازد، بودیجه کمیته ملی المپیک از طرف المپیک بین‌المللی تادیه می‌شود.

ورزشکاران افغانستان برای نخستین بار در رشته‌های هاکی و دوش ۱۰۰ متر در سال ۱۹۳۶ میلادی در یازدهمین دوره بازی‌های المپیک که در برلین آلمان برگزار گردیده بود، شرکت کردند.

بزرگترین افتخار افغانستان از بازی‌های المپیک که هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود،کسب مدال برنز روح‌الله نیک‌پا در بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن در وزن 58 کیلوگرام بود که  نخستین مدال افغانستان در تاریخ بازی های المپیکی محسوب میشود.

پس از آن و در سال 2012  دوباره روح‌الله نیک‌پا به مدال برنز این رقابت‌ها در وزن 68 کیلوگرام رسید تا در تاریخ 84 ساله المپیک فقط 2 مدال برنز داشته باشد.

از افغانستان بانو سمیرا اصغری تنها عضو المپیک جهانی افغانستان است و به نماینده‌گی از افغانستان در نشست‌های این سازمان اشتراک می‌کند.

دور بعدی المپیک قرار است در سال 2020 و در جاپان برگزار شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала