مسلمیار خواستار وضع قیودات بر نشست های سیاسیون در بیرون از افغانستان شد

© Photo / meshrano jirgaمسلمیار خواستار وضع قیودات بر نشست های سیاسیون در بیرون از افغانستان شد
مسلمیار خواستار وضع قیودات بر نشست های سیاسیون در بیرون از افغانستان شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس مجلس سنای افغانستان در واکنش به نشست سیاسیون در پاکستان از دولت خواسته تا به نشست های سیاسیون کشور در بیرون باید قیودات وضع کند.
عطا محمد نور: مشکل خط دیورند را با همه پرسی باید حل کنیم - اسپوتنیک افغانستان
عطا محمد نور: مشکل خط دیورند را با همه پرسی باید حل کنیم

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، فضل هادی مسلمیار رئیس مجلس سنای افغانستان، امروز در نشست علنی مجلس سنا گفت:- "حکومت باید بر نشست های که بدون هماهنگی در بیرون از کشور برگزار می‌گردد، قیودات وضع کند."
مسلمیار از وزارت امور خارجه نیز خواسته است تا مسئولیت خویش را در این زمینه به درستی ادا کند.
فضل هادی مسلمیار رئیس مجلس سنای افغانستان، با اشاره به این نشست لاهور گفت، که هر تعاملی که به نفع صلح ‌صورت می‌گیرد باید زیر رهبری حکومت افغانستان باشد.
وی با بیان اینکه «در ۱۸ سال گذشته، ما حرکات پاکستان را زیر نظرداریم ولی هیچگاهی رهبران این کشور صادقانه عمل نکرده اند»، افزود: اگر این نشست خاص برای صلح می بود باید در پهلوی سیاسیون، نماینده حکومت افغانستان نیز در آن شرکت می‌داشت که ندارد.
پیش از این، عطامحمد نور رئیس حزب جمعیت اسلامی در نشست لاهور پاکستان گفته است، که برای حل مسائل آب و خط مرزی دیورند میان افغانستان و پاکستان، باید همه‌پرسی صورت گیرد.
آقای نور افزود: بعضی مسائل است که کسی جرآت گفتنش را ندارد خط دیورند مشکل آب و ترانزیت میان افغانستان و پاکستان یک مشکل عمده است بیاید جرأت بکنیم که مشکل خط دیورند را حل کنیم هر دو طرف سر حد با رفراندوم مردم هر طرف مرز مراجعه بکنند.
این اظهارات واکنش تند فضل هادی مسلمیار را به همراه داشته و گفت: در مذاکرات لاهور بعضی شرکت کنندگان در مورد خط فرضی دیورند نیز صحبت نموده اند درحالی که این مساله به مردم کشور تعلق دارد، البته به هیچکسی اجازه داده نخواهد شد که بالای دیورند معامله ی انجام دهد.

یادآوری می کنیم، که نشستی پیرامون صلح افغانستان دیروز شنبه (اول سرطان) با اشتراک برخی از سیاسیون افغانستان در اسلام‌آباد برگزار شد.
حنیف اتمر، عطامحمد نور، گلبدین حکمتیار، کریم خلیلی، محمد محقق، محمد اسماعیل خان، سید حامد گیلانی و عبداللطیف پدرام در جمع سیاسیونی هستند که در نشست صلح اسلام‌آباد شرکت کرده‌اند.
این نشست به ابتکار دولت پاکستان راه اندازی شده است؛ شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان با گشایش این نشست، زمینه سازی برای ایجاد ثبات در افغانستان را هدف از برگزاری این نشست عنوان کرده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала