قربانی‌شدن روابط ترکیه با امریکا به خاطر خریداری اس – ۴۰۰ روسی

© Sputnik / Alexey Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر قربانی‌شدن روابط ترکیه با امریکا به خاطر خریداری اس – ۴۰۰ روسی
قربانی‌شدن روابط ترکیه با امریکا به خاطر خریداری اس – ۴۰۰ روسی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ترکیه در موضوع خریداری سیستم دفاع راکتی اس – ۴۰۰ روسی بنابر دلایل مختلف منجمله کاهش سطح اعتماد میان انقره و واشنگتن، صرف نظر نخواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه امریکایی The National Interest با نشر مقاله‌یی به دلایل ترکیه برای عدم صرف نظر از خریداری سیستم اس — ۴۰۰ روسی و احتمال وخیم‌شدن روابط میان ترکیه و امریکا، پرداخته است.

در مقاله آمده است که چندین دلیل برای نزدیکی ترکیه و روسیه در موضوع خریداری‌های نظامی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل — اختلاف نظر مقامات ترکی و امریکایی مبنی بر وضعیت در کشورهای خاور میانه است که در جریان جنگ داخلی در سوریه به خوبی مشاهده شد.

امریکا به گروه‌های کُرد در قلمرو سوریه کمک می‌کند، در حالیکه انقره آنها را یکی از مهم‌ترین تهدیدات امنیتی می‌پندارد. علاوه بر این، امریکایی‌ها با تهدید سرنگونی اقتصاد ترکیه در صورت حمله به کُردها، نشان‌دهنده آن است که امریکا آماده قربانی‌نمودن متحدینش است. بدین ترتیب، ترکیه به‌طور فعال با روسیه در حال نزدیکی است.

پنتاگون: روسیه از سیستم های اس-۴۰۰ در ترکیه برای جمع آوری اطلاعات در مورد اف-۳۵ استفاده میکند - اسپوتنیک افغانستان
پنتاگون: روسیه از سیستم های اس-۴۰۰ در ترکیه برای جمع آوری اطلاعات در مورد اف-۳۵ استفاده میکند

نشریه خاطر نشان ساخته است که رجب طیب اردوغان، رئيس جمهور ترکیه با واشنگتن حسابات خودش را دارد. رئيس جمهور ترکیه بارها امریکا را به همکاری با فتح‌الله گولن، روحانی اپوزیسیونی ترکی که به باور انقره سازمانده اصلی کودتای نافرجام ۲۰۱۶ در ترکیه است، متهم کرده است.

قبل از این گزارش شده بود که دولت امریکا قصد دارد به‌خاطر خریداری اس — ۴۰۰ روسی توسط ترکیه نه تنها از فروش جنگنده‌های اف — ۳۵ به انقره خودداری کند، بلکه سه دسته اضافی تحریم‌ها را نیز علیه ترکیه وضع کند.

براساس گزارش، تحریم‌های مذکور در ماه جولای وضع خواهند شد.

اردوغان نیز به نوبه خود از باور کردن به وضع تحریم‌ها خودداری کرد و واشنگتن را به شکایت در محاکم بین‌المللی به‌خاطر عدم فروش اف — ۳۵، تهدید کرد. وی همچنان خاطر نشان ساخت که معامله خریداری اس — ۴۰۰ از روسیه — معامله انجام‌شده است.

امریکا و کشورهای دیگر ناتو نگران این اند که اگر انقره مجهز به سیستم اس — ۴۰۰و جنگنده‌های اف — ۳۵شود، رادارهای روسیه قادر به تشخیص و ردیابی جنگنده‌های امریکایی خواهد شد.

توافقنامه خریداری چهار دسته اس — ۴۰۰توسط انقره در ماه سپتمبر سال ۲۰۱۷به امضا رسید. 

هزینه این قرارداد ۲.۵میلیارد دالر می‌باشد که نیم این مبلغ به عنوان قرضه روسی پرداخته خواهد شد.

به تاریخ ۱۵می گزارش شده بود که ترکیه درمورد تولید مشترک سیستم اس — ۵۰۰ با روسیه، فکر می‌کند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала