گفتگوی ویژه با سهیل شاهین: حرف اصلی طالبان چیست؟

© Sputnik / Z.Mگفتگوی ویژه با سهیل شاهین: حرف اصلی طالبان چیست؟
گفتگوی ویژه با سهیل شاهین: حرف اصلی طالبان چیست؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر، در یک گفتگوی ویژه با اسپوتنیک، به سوالات مختلف در مورد خواست و پیام طالبان پاسخ گفته است.

از نشست مسکو شروع کنیم، اختلاف نظرها در این نشست بر سر چی بود؟

واضح است که افغانستان از چهل سال گذشته دچار جنگ میباشد و با تجاوزهای نظامی بیگانه روبرو شده، فلهذا در داخل کشور هم هر طرف نظرات خود را دارد، اما بطور کل فضای مجلس خیلی خوب بود و نسبت به اختلافات، مشترکات زیاد داشتیم و مشترکات همه اشتراک کنندگان کنفرانس تقاضای شان برای خروج عساکر خارجی از افغانستان، تآسیس نظام اسلامی و همه شمول، حفظ و اصلاح نهادهای ملی بعد از ختم اشغال بود.

اگر مانع اصلی در راه صلح حضور نیروهای خارجی در افغانستان است و شما حاضر نیستید در باره صلح با حکومت گفتگو کنید پس چرا اینجا آمدید؟

ما اینجا برای اشتراک در تجلیل صدمین سالروز تأسیس روابط دیپلوماتیک بین روسیه و افغانستان آمده بودیم. در حاشیه آن با استفاده از فرصت با افغانهای اشتراک کننده در نشست دیدار کردیم و درباره مسایل مهم کشور مان تبادله نظر صورت گرفت. از لابلای مجالس ما ثابت شد که ما نقاط مشترک زیادې داریم و تصمیم گرفتیم که گفتگوهای خود را در آینده نیز ادامه دهیم تا به یک راه حل نهایی برسیم. ما برای گفتگو با هیأت اداره کابل نیامده بودیم و نه در پلان بود، بلکه برای اشتراک در تجلیل صدمین سالروز تأسیس روابط دیپلوماتیک بین افغانستان و روسیه آمده بودیم.

شما چندی پیش لیست شرکت کنندگان دولت افغانستان را رد کردید و جلسه دوحه نشد. این بار شما لیست را از قبل دیدید و قبول کردید یا مخالفتی داشتید؟ همه را قبول کردید؟

ما نه لیست را دیده ایم و نه آن مطرح بود چون این به هیچ وجه مذاکرات با اداره کابل نبود بلکه طوریکه قبلأ یاد آور شدم ما برای اشتراک در تجلیل صدمین سالروز تأسیس روابط دیپلوماتیک بین افغانستان و روسیه آمده بودیم.

 اگر اشرف غنی رییس جمهور نشود ولی در سیستم سیاسی کشور بماند شما حاضر می شوید با حضور و شرکت در باره صلح گفتگو کنید؟

اگر اشرف غنی کنار برود و در حکومت نباشد، ما منحیث یک افغان مانندی که با رئیس سابق اداره کابل حامد کرزی دیدار و گفتگو کردیم، باوی هم میبینیم اما به حیث یک افغان نه بحیث به اصطلاح رئیس جمهور.

مردم افغانستان نگران‌اند که با برگشت شما به افغانستان به عنوان قوه سیاسی از حقوق شان از جمله آزادی بیان و تحصیل و کار کردن بخصوص زنان محروم میشوند. شما حاضرید انعطاف داشته باشید و وارد سیستم موجود در افغانستان بشوید؟

این نگرانی مردم افغانستان نیست. بعض افراد انگشت شمار این نگرانی را دارند که مختص با آنها است نه مردم. ما در بین مردم هستیم و بین آنها زندگی میکنیم. این مردم هستند که ما را علیه اشغال خارجی حمایت میکنند. ما میگوییم که به زنان افغان حقوق اساسی شان که همانا حق تعلیم و کار است، در چوکات اصول اسلامی میدهیم و آنها در مورد هیچ تشویش نداشته باشد و تحت تأثیر تبلیغات زهرآگین نیایند.

شما در مصاحبه اول ما گفتید که مخالف حقوق زن نیستید و حقوق شان بر اساس قانون اسلام است. پس شما اگر بخش سیستم سیاسی افغانستان بشوید به زن ها اجازه می‌دهید که از خانه بدون شوهر، پدر، برادر خارج شود؟

طوریکه قبلأ گفتیم که زنان افغانستان میتواند همه حقوق در چوکات اسلامی داشته باشد. شما عملأ میبنید که در مناطق تحت کنترول ما زنان عملا به شفاخانه هم میروند و برای خریداری اشیای مورد ضرورت به بازار هم میروند. هیچ مشکلی نیست.

شما چندی پیش گفتید که می‌خواهید یک کشوری ضامن توافق بین شما امریکا باشد. چه کشوری می‌تواند ضامن این توافق باشد؟

بعد از نهایی شدن موافقه با امریکا در نتیجه مذاکرات فعلی ما میخواهیم که در یک کنفرانس بین‌المللی کشور‌های بزرگ مانند روسیه، چین، ملل متحد، کشور‌های همسایه افغانستان و کنفرانس اسلامی اشتراک کنند و تضمین لازم را فراهم کنند. 

این کشور چه تعهداتی باید بدوش بگیرد؟

اینکه کشورهای تضمین کننده چه تعهداتی بدوش بگیرد، در همان وقت تفصیلات ارائه خواهد شد، اما کار عمده شان نظارت بر تطبیق موافقتنامه و جلوگیری از تخطی مواد آن میباشد.

بعد از صلح چه می شود در افغانستان؟ چه برنامه ای برای افغانستان دارید؟

بعد از صلح برای استقرار صلح و ثبات، بازسازی زیربناها، بهبود زندگی مردم، پیشرفت صنعت و برای بالا بردن اقتصاد کشور کار خواهد شد.

اگر به صلح برسید نظام افغانستان را چطور میبنید؟

بعد از خاتمه اشغال، ما یک نظام واقعی اسلامی مردمی را میبینم که همه مردم افغانستان در آن شامل باشد. سمبول وحدت و ترقی امن و خوشحالی مردم باشد. از ارزشهای والای اسلامی و افغانی نمایندگی کند، وارث قربانی‌های چهل ساله مجاهدین، ایتام، بیوه ها و مردم رنجیده ما باشد.

آوردن صلح به افغانستان چه قدر وقت می‌خواهد؟ یک سال، ۵ سال؟ یا شما عجله نمی کنید؟

ما میخواهیم که هرچه زودتر صلح به افغانستان برگردد. مردم در چهل سال گذشته زیاد رنج دیده‌اند و مستحق آرامش، صلح و رفاه استند. ما بالای امریکا صدا میکنیم که با خروج قوای خود از افغانستان مانع بزرگ را در راه صلح بردارند و بالای افغانها صدا میکنیم که بیائید که برای صلح، ثبات، ترقی و پیشرفت کشور دست بدست دهیم.

چه ضمانتی می‌توانید به مردم افغانستان بدهید؟

مردم افغانستان میدانند چیزیکه ما میگوئیم، انرا عملی میکنیم و آنها اینرا به کرات امتحان کرده‌اند. ما که برای آزادی مردم کشور ما خون خود را میریزیم، برای وحدت و بهبود زندگی شان هم انشأالله عرق میریزم تا که همه ما زندگی مرفه و آبرومندانه داشته باشیم.

چطور میتوانید زندگی افغان‌ها را بهتر کنید؟

با طرح ریزی پلانهای قصیر المدت و طویل المدت اقتصادی، تشکیل نظام اسلامی واقعی، تأمین وحدت، ثبات و صلح در کشور، ما میتوانید در زندگی مردم ما بهبود همه جانبه بیاوریم.

 

* یادآوری می‌کنیم که حرکت طالبان، جزو گروه‌های ممنوع در فدراسیون روسیه میباشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала