راکت هندی – دام هستوی برای پاکستان

© AFP 2023 / Defence Public Relationsراکت هندی – دام هستوی برای پاکستان
راکت هندی – دام هستوی برای پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آزمایش انجام شده راکت مافوق سرعت صوت اصلاً با گام نوبتی در انکشاف تکنالوژی های نظامی هند مصادف نبود. این آزمایش هند را به آغاز جنگ هستوی با پاکستان نزدیک ساخته است. درک اینکه هند سلاح مافوق سرعت صوت دارد، پاکستان را میتواند به دام اندازد.

مایکل پیک (Michael Peck) در مقاله خود در نشریه The National Interest (امریکا) در ادامه می نویسد، تقدیراً اولین پرتاب راکت بالدار مافوق سرعت صوت HSTDV (Hypersonic Technology Demonstrator Vehicle  — «وسیله برای نمایش تکنالوژی مافوق سرعت صوت») ناکام ثابت گردید. راکت HSTDV که نظر به شکل خود به کشتی بادبان دار شباهت دارد، باید به نمونه آزمایشی برای طرح های بعدی سلاح مافوق سرعت صوت، مانند راکت بالدار، مبدل گردد. این راکت در راکت حامل «اگنی-1» هند جابجا میگردد.

روزنامه هندی «ایکانومیست تایمز» نوشته:«پرتاب آزمایشی با استفاده از پلتفورم راکت «اگنی-1» صورت گرفته که راکت HSTDV را باید به ارتفاع تعیین شده بالا میکرد، جای که تکنالوژی سوخت مافوق سرعت صوت — توانایی انکشاف دادن سرعت به بیش از 6 ماخ، با استفاده از اکسیجن اتموسفییری به مثابه جز اکسیدیشنی کسب میکند — باید توسط جدایی پلتفورم و پرواز کوتاه در ارتفاع زیاد تائید میشد».

«طوریکه منابع خبر دادند، اگرچه پرتاب راکت با پلتفورم جابجا شده در آن موفقانه آغاز گردید، آزمایش با نمایش پرواز به سرعت مافوق سرعت صوت نه انجامید، به خاطریکه «اگنی-1»  به ارتفاع تعیین شده نه رسید. دانشمندان جهت معلوم نمودن این سعی میکنند که به کدام علل تخنیکی میتوان این را توضیح کرد و معلومات که در اختیار آنها قرار دارند، مطالعه میکنند».

اگرچه آزمایش ناکام بدان معنی نیست که در مورد راکت HSTDV کدام پرابلم ها وجود دارند، این به خبر نه چندان خوب برای پوتنسیال استراتژیک هستوی بازدارنده هند مبدل گشت. روزنامه «ایکانومیست تایمز» می افزاید:« «اگنی-1» — این راکت است که توانایی انتقال سرگلوله هستوی دارا می باشد که در جمله تسلیحات نیروهای استراتژیک قرار دارد و در سال گذشته چند آزمایش موفقانه سپری نموده است. توانایی رسیدن به ارتفاع تعیین شده — این علت برای نگرانی می باشد که باید مطالعه شود».

پروژه سلاح مافوق سرعت صوت هند به ذات خود — این بدترین اقدام در جنگ سرد آن با پاکستان می باشد. راکت های مافوق سرعت صوت — راکت های اند که توانایی گرفتن سرعت بیش از 5 ماخ دارا می باشند، اگرچه روسیه و امریکا سلاح را طراحی میکنند که سرعت آن میتواند به 20 ماخ برسد و آنها نسبت سرعت خود خطرناک اند.

اما به سطح استراتژیک سلاح مافوق سرعت صوت واقعاً ترسناک محسوب میشود. برعلاوه این، راکت های مافوق سرعت صوت که توسط سرگلوله های عادی تجهیز شده باشند، احتمالاً، میتوانند ذخایر هستوی دشمن را در اولین ضربه — بدون ضرورتا ستفاده از سلاح هستوی برای این کار، نابود سازند.

سوال این نیست که آیا چنین ضربه موفق خواهد بود یانه و آیا این یا آن طرف میخواهد خطر استعمال سلاح مافوق سرعت صوت را قبول کنند و در این صورت تبادله ضربات هستوی را تحریک نمایند. با تفاوت از رویارویی امریکا، روسیه و چین که خاک آنها را هزاران میل ساحات بحری از هم جدا میکنند، فاصله بین دهلی نو و اسلام آباد را تقریباً 650 کیلومتر تشکیل میدهد. راکت مافوق سرعت صوت که توانایی انکشاف دادن سرعت 5 یا 10 ماخ را دارا می باشد و از خاک هند یا پاکستان پرتاب شده باشد، میتواند بر اهداف در ظرف چند دقیقه ضربه وارد سازد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала