بی اعتنایی ترامپ به تحقیقات درباره قتل خاشقجی

© AP Photo / Alex Brandonترامپ
ترامپ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دونالد ترامپ گزارش سازمان ملل در خصوص تحقیقات قتل روزنامه نگار سعودی در کنسولگری امریکا در استانبول را رد کرد و فروش سلاح به عربستان سعودی را ترجیح داد.

به گزارش اسپوتنیک، رییس جمهور امریکا با بی‌اعتنایی به قتل وحشیانه جمال خاشقجی، مقاله‌نویس روزنامه واشنگتن پست، گفت: در حال حاضر تحقیقاتی درباره مرگ این روزنامه‌نگار صورت گرفته اما وعده عربستان سعودی برای اختصاص میلیاردها دالر به خرید تجهیزات نظامی از امریکا برای من معنا و ارزش خاص دیگری دارد.
رییس جمهور ایالات متحده امریکا این اظهارات را چند روز پس از تحقیقات مستقل سازمان ملل مطرح کرد؛ تحقیقاتی که جزییات جدیدی را درباره مرگ و قطعه قطعه شدن جسد این روزنامه‌نگار سعودی به دست ماموران عربستان را افشا کرد. 

محمد بن سلمان - اسپوتنیک افغانستان
ارائه شواهد جدی از نقش ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی

در این گزارش آمده است: اسناد و مدارک معتبری به دست آمده که انجام تحقیقات بیشتر درخصوص احتمال مشارکت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی را ضروری می‌سازد و سازمان ملل از اف بی آی می‌خواهد تا تحقیقاتی دراین خصوص انجام دهد.
دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در مصاحبه‌ای با شبکه ان بی سی گفت: "در جریان تماس تلفنی روز پنج‌شنبه من با محمد بن سلمان موضوع قاشقجی مطرح نشد؛ " این تماس یک روز پس از انتشار گزارش جدید سازمان ملل برقرار شده بود.
ترامپ گفت: خاورمیانه یک مکان خشونت‌آمیز و خصمانه است و ایران و دیگر کشورها در این منطقه نیز مانند این نوع رفتار عربستان سعودی را دارند!
وی افزود: قتل جمال خاشقجی در حال حاضر به طور گسترده و کامل مورد تحقیق قرار گرفته است.
رئیس جمهوری امریکا هم‌چنین اشاره‌ای نکرد که آیا اف‌بی‌آی در این قضیه وارد عمل می‌شود یا نه.
آژانس‌های اطلاعاتی امریکا پیش‌تر به این نتیجه رسیده بودند که ولیعهد عربستان سعودی دستور داده بود تا جمال خاشقجی به قتل برسد.
جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار 59 ساله تبعه عربستان سعودی هشت ماه پیش در تاریخ دوم اکتبر سال 2018 پس از ورود به کنسولگری این کشور در شهر استانبول ترکیه برای تمدید پاسپورت خود ناپدید شد.
گزارشگر ویژه سازمان ملل گفته است تحقیقات انجام‌شده در عربستان و ترکیه درمورد قتل جمال خاشقجی از استانداردهای بین‌المللی لازم درباره مرگ‌های غیرقانونی برخوردار نبوده است.
او افزوده است که تحقیقات در مورد این قتل در عربستان با «حسن نیت» انجام نگرفته است و ممکن است با هدف «مخدوش کردن عدالت» انجام گرفته باشد.
ترکیه و شماری از کشورها حکومت عربستان و ولیعهد آن را به دست داشتن در قتل این روزنامه‌نگار متهم کرده‌اند. در مقابل دولت عربستان داشتن مسئولیت رسمی در این رخداد را رد می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала