لوفیگارو: امریکا درباره بیرون شدن از خاورمیانه دروغ می گوید

© Fotolia / Peyman Kaiediلوفیگارو: امریکا درباره بیرون شدن از خاورمیانه دروغ می گوید
لوفیگارو: امریکا درباره بیرون شدن از خاورمیانه دروغ می گوید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پایگاه انترنتی لوفیگارو روز سه شنبه نوشت، که بیرون شدن امریکا از منطقه خاورمیانه دروغی بیش نیست.
امریکا تجهیزات نظامی جدید در خاورمیانه مستقر می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
امریکا تجهیزات نظامی جدید در خاورمیانه مستقر می‌کند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، پایگاه انترنتی لوفیگارو نوشت: قدرت های بزرگ بویژه امریکا هرگز خاورمیانه را رها نمی کنند.

از زمان ورود دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا به کاخ سفید, تحلیلگران اروپایی همواره درباره بیرون شدن امریکا از خاورمیانه ابراز تاسف و تبعات مرگبار آن را مطرح می کنند. اما حمله نظامی به ایران، حتی اگر از برنامه تعیین شده حذف شده باشد، تایید می کند که عقب نشینی امریکا از منطقه مسئله روز نیست و دروغ است.

در واقع باید گفت، که تناقض میان شعار«نخست امریکای» ترامپ و ادعای تمایلش برای دوری از هرگونه جنگ در منطقه خاورمیانه و ایجاد بحران با ایران نگران کننده است. ترامپ با تهدید ایران به اقدام تلافی جویانه پس از سرنگونی پهپاد امریکایی، بار دیگر واشنگتن را به میان آتش خاورمیانه کشاند.

ترامپ که کارزار انتخاباتی خود را بر مبنای پایان دادن به جنگی پایان ناپذیر بنا نهاده بود پس از حمله به دو نفتکش در دریای عمان از اعزام هزار نیروی بیشتر به منطقه برای مقابله با تهدید ایران خبر داد.

در جنوری سال ۲۰۱۸ ترامپ از سوی جنرال های خود متقاعد شد که نیروهای امریکایی را از افغانستان بیرون نکند زیرا چنین تصمیمی راه کابل را برای طالبان باز می کند. درباره بیرون شدن نیروهای امریکایی از سوریه هم در دسمبر گذشته سرانجام ترامپ نرم شد و این روند را به تاخیر انداخت.

در ادامه گزارش لوفیگارو آمده است: وعده های امریکا مبنی بر ترک منطقه خاورمیانه، نه تنها از سوی ترامپ بلکه توسط باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین این کشور نیز مطرح شده بود.

در واقع باید گفت، که تعهدات اوباما هم که در اوایل دوران ریاست جمهوری خود جایزه صلح نوبل را دریافت کرد نیز با همین سرنوشت مواجه شد.

وی که با وعده ترک عراق و افغانستان روی کار آمده بود و بارها و بارها تاکید کرده بود که قصد ندارد در جبهه جدیدی در خاورمیانه خود را درگیر کند، باز هم نتوانست خود را از آتش این منطقه کنار بکشد و به اجبار وارد جنگ سوریه شد. در حقیقت باید گفت، که جنگ عراق برای امریکا یک انتخاب و جنگ افغانستان یک الزام بود.

لوفیگارو افزود: ترامپ نیز مانند خلف خود ترجیح می دهد بر روی زورآزمایی اقتصادی و ژئوپلتیک با چین متمرکز شود و به حضور نیروهای امریکایی در خاورمیانه پایان دهد.اما امریکا اگرچه به فراری بودن از این منطقه وانمود می کند اما همواره مجذوب این منطقه است و هیچگاه قصد بیرون شدن از آن را ندارد.

در واقع چطور می توان تصور کرد، که بزرگترین قدرت نظامی جهان و عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد می تواند از منطقه ای بیرون شود که صحنه بحران های زنجیره ای است؟ به ویژه آنکه در این منطقه بزرگترین ذخایر نفت جهان وجود دارد و اسرائیل و عربستان سعودی به عنوان بزرگترین متحدان راهبردی واشنگتن حضور دارند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала