تأکید ناتو برای آغاز هرچه زودتر گفتگوهای بین الافغانی

© AFP 2023 / Paul J. Richardsدبیر ناتو
دبیر ناتو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ینس استولتنبرگ دبیر ناتو در دیدار با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در مقر این پیمان در بروکسل روی آغاز هرچه زودتر گفتگوی بین الافغانی به ارتباط صلح افغانستان تاکید کرده‌است.

به گزارش اسپوتنیک، بر بنیاد اعلامیه ناتو، دبیر کل این سازمان گفته است که باید همه کشورهای منطقه باید برای صلح در افغانستان نقش مثبت بازی کنند، چون امنیت و ثبات در افغانستان به نفع همه منطقه است.
این اعلامیه ناتو در حالی منتشر می شود که، سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز دوشنبه به رسانه ها گفت که آن‌ها آرزومند اند که در دور هفتم گفتگو با مقامات امریکایی جدول زمانی خروج قوای امریکا از افغانستان اعلان شود.  

استولتنبرگ: امنیت ناتو مهم‌تر از امنیت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
استولتنبرگ: امنیت ناتو مهم‌تر از امنیت افغانستان

او افزوده است که جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی و تضمین مبنی بر استفاده نشدن از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر، دو مسئله عمده در اجندی این دور گفتگوها می‌باشد.
به گفته او، گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان و آتش‌بس در دور‌ه‌های بعدی مورد بحث قرار خواهد گرفت.
قرار است که این گفتگوها میان طالبان و زلمی خلیلزاد، روز شنبه آینده در شهر «دوحه» قطر آغاز خواهد شد.
خلیلزاد در باره این دور گفتگوها در توییتر نوشته است با در نظرداشت بازدیدهایش از افغانستان و قطر همه اطراف آرزومند پیشرفت سریع‌تر در مذاکرات‌اند.
زلمی خلیل‌زداد گفته‌است امریکا صرف برای خارج ساختن نیروهای خود از افغانستان گفتگو نمی‌کند بلکه در صدد یک توافق صلح همه جانبه‌است.
با این‌که طالبان شش دور گفتگو با مقامات امریکایی انجام داده‌اند ولی هنوز از گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان خودداری کرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала