اتمر: حکومت نامشروع نمی‌تواند انتخابات مشروع برگزار کند

© Sputnik / Poyaاتمر: حکومت نامشروع نمی‌تواند انتخابات مشروع برگزار کند.
اتمر: حکومت نامشروع نمی‌تواند انتخابات مشروع برگزار کند. - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس تیم انتخاباتی صلح و اعتدال در گردهمایی بزرگ مردم در کابل گفت که حکومت نامشروع نمی‌ تواند انتخابات مشروع برگزار کند و باید به جای آن حکومت سرپرست ایجاد گردد.

به گزارش اسپوتنیک، حنیف اتمر رییس تیم انتخاباتی صلح و اعتدال، که امروز سه‌شنبه (4 سرطان) در گردهمایی بزرگ مردمی در کابل گفت که حکومت نامشروع با ادامه کارش غیر قانونی خود به قانون اساسی کشور اهانت کرده است.
او خاطر نشان کرد که اگر انتخابات زیر یک اداره نامشروع برگزار شود بازهم تقلب و دزدی گسترده انجام خواهد شد؛ زیرا ما شاهد بودیم که در انتخابات ولسی جرگه چگونه تقلب را سازماندهی کردند.
به گفته او، "ما انتخاباتی را که اداره ظالم و نا مشروع برگزار کند قبول نداریم" و شورای نامزدان و مردم افغانستان به این مساله اجماع دارند.
اتمر افزود، حکومت کنونی نه تنها نامشروع است و قانون اساسی را زیر پاکرده؛ بلکه نمی‌گذارد که مردم افغانستان از حقی که قانون اساسی به آنان داده استفاده نموده و در موارد مختلف تجمعاتی را برگزار کنند.
او بیان داشت، "حکومت دشمن صلح ما است و عامل بزرگ بی‌اتفاقی ما شده است؛ هیچ قومی نیست که داغ ندیده باشد از دست پالیسی‌های نفاق افگنانه این حکومت؛ این حکومت بی‌اتفاقی را به نحوه ایجاد می‌کند که به حضور نا مشروع خود ادامه دهد."
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد که گردهمایی بزرگ ملی امروز پیامی به حکومت و جامعه بین المللی است که مردم افغانستان طرفدار صلح، برگزاری انتخابات عادلانه و آزاد و تامین وحدت ملی در کشوراند.

اتمر: پاکستان باید به تعهداتش عمل کند - اسپوتنیک افغانستان
اتمر: پاکستان باید به تعهداتش عمل کند

او افزود:"ما مطابق قانون اساسی حکومت سرپرست می‌خواهیم تا انتخابات آزاد وعادلانه را برگزار کند. ما این حکومت نامشروع را نمی‌خواهیم و این حکومت نا مشروع نمی‌تواند انتخابات مشروع برگزار کند."
به گفته او، این حکومت همان مصیبتی را که بر سر انتخابات مجلس نمایندگان آورد، می‌خواهد بر سر انتخابات ریاست جمهوری نیز بیآورد.
اتمر بیان داشت، ما می‌خواهیم حکومت سرپرست ایجاد شد و هرکس که در راس حکومت سرپرست می‌آید باید صلاحیت‌هایش محدود باشد.
او همچنین گفت که این حکومت نامشروع چپاول بیت‌المال را متوقف بسازد؛ تمام امکانات مالی را به اقارب خود داده تا در انتخابات ریاست جمهوری برایش کمپاین کنند، این قراردادها باید توضیح داده شود و پایان یابد.
آقای نورالحق علومی یکی دیگری ازنامزدان انتخابات آینده ریاست جمهوری نیز تاکید کرد که اشرف غنی رییس جمهور اسبق کشور به منظور تحقق مردم سالاری مبتنی بر قانون اساسی یا از کاندیداتوری خود صرف نظر کند و یا این که از قدرت کنار برود، تا انتخابات شفاف برگزار شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала